Sınıf öğretmenlerinin farklı kültürel yapıdan gelen öğrencilere ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi
Citation
Katfar, E. (2019). Sınıf öğretmenlerinin farklı kültürel yapıdan gelen öğrencilere ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Dicle Üniversitesi, Diyarbakır.Abstract
Eğitim öğretim sürecinin etkinliğini ve çağın gereklerine uygunluğunu etkileyen pek çok etken vardır. Bu etkenler arasında öğretmenler kilit konumdadır. Öğretmenlerin çağın gerekleri doğrultusunda sahip olması gereken özelliklerden biri de kültürlerarası duyarlılıktır. Zorunlu eğitimin başlangıcı olan ilkokullarda görev yapan sınıf öğretmenleri pek çok öğrencinin ilk karşılaştığı öğretmendir. Bu nedenle sınıf öğretmenlerinin kültürel farklılık olarak algıladığı hususlar ve kültürlerarası duyarlılıkları önem arz etmektedir. Bu araştırma; sınıf öğretmenlerinin kültürel farklılık olarak algıladıkları hususları ve kültürlerarası duyarlılıkları belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma karma araştırma modeli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini Gaziantep ili Şahinbey ilçesi merkezinde bulunan resmi ilkokullarda görev yapmakta olan sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi Şahinbey ilçesinde görev yapmakta olan 401 sınıf öğretmenidir. Veriler 401 sınıf öğretmeni üzerinden toplanmıştır. Veriler "Kişisel Bilgi Formu", "Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği " ve "Öğrencilerde kültürel farklılık olarak gördüğünüz unsurlar nelerdir" açık uçlu sorusu ile toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu açık uçlu soruya yanıt veren 272 kişi oluşturmaktadır. Nitel verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz, nicel verilerin çözümlenmesinde t-testi ve tek yönlü varyans analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda erkek öğretmenlerin kültürlerarası duyarlılık ölçeği toplam puan ve ölçek alt boyut puan ortalamalarının kadın öğretmenlerden daha yüksek olduğu bulunmuştur. Eğitim öğretim verilen sınıf düzeyi ve mesleki kıdem değişkenleri ile kültürlerarası duyarlılık arasında anlamlı farklılık bulunamamıştır. Buna karşın etkileşimden özgüven alt boyutunda 16 yıl ve üzeri mesleki kıdeme sahip öğretmenler ile 11-15 yıl arası mesleki kıdeme sahip öğretmenler arasında 16 yıl ve üzeri mesleki kıdem lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. Ayrıca etkileşimden hoşlanma alt boyutunda 16 yıl ve üzeri mesleki kıdeme sahip öğretmenleri ile diğer mesleki kıdemler arasında anlamlı farklılık bulunmuş ve 16 yıl üzeri mesleki kıdeme sahip öğretmenlerin daha fazla etkileşimden hoşlandığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın nitel verileri üzerinde yapılan analiz neticesinde sınıf öğretmenlerinin kültürel farklılık olarak en çok belirtikleri iki husus "dil" ve "sosyal yaşantılar" temelindeki farklılıklar olarak belirlenmiştir. There are many factors that affect the efficiency of the education process and its convenience to the requirements of the era. Among those factors, teachers are the keys. One of the characteristics that teachers should have from one the requirements of the era is intercultural sensitivity. Primary School Teachers, who work at the beginning of compulsory education, are the first teachers that many students encounter first. Therefore, classroom teachers' perceptions of cultural difference and intercultural sensitivity are important. For this reason, in this study, in order to reveal the cultural differences and intercultural sensitivities of classroom teachers, a mixed research model was applied in Şahinbey district of Gaziantep. Data were collected from 401 classroom teachers working in Şahinbey district. Data were collected using the "Personal Information Form", "Intercultural Sensitivity Scale" and "What are the factors that you see as cultural differences in students" open-ended question. The study group consisted of 272 people who answered the open-ended question. Descriptive analysis was used to analyse qualitative data, t-test and one-way analysis of variance were used to analyse quantitative data. As a result of the research, it was found that the total score of the intercultural sensitivity scale and the mean score of the sub-dimension of the male teachers were higher than the female teachers. No significant difference was found between the level of education and the level of occupational seniority and intercultural sensitivity. On the other hand, there was a significant difference in terms of self-confidence sub-dimension between teachers with 16 years and over seniority and teachers with 11-15 years of seniority. In addition, there is a significant difference between the teachers who have 16 years and over seniority and other professional seniorities in the sub-dimension of liking interaction, and it has been concluded that teachers with more than 16 years seniority like more interaction. As a result of the analysis conducted on the qualitative data of the research, the two most frequently mentioned cultural differences were identified as differences based on language and social experiences.
Collections
- Tıp Fakültesi Tezler [2253]