• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   Dicle
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Sosyal Bilimleri Enstitüsü Tezler
  • View Item
  •   Dicle
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Sosyal Bilimleri Enstitüsü Tezler
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosyal hayata katkısı açısından din eğitimi

Thumbnail

View/Open

Tez Dosyası (975.3Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2020

Author

Demirkol, Nursena

Metadata

Show full item record

Citation

Demirkol, N. (2020). Sosyal hayata katkısı açısından din eğitimi. Yüksek lisans tezi, Dicle Üniversitesi, Diyarbakır.

Abstract

Dinlerin birçoğu toplumsal yaşamı düzenleme amacı taşır. Fertlerin uyması gereken sosyal kurallar dinin bir parçası kabul edilirken, bu kuralların bireylere aktarılması da din eğitiminin görevi olarak kabul edilmektedir. Çünkü din eğitiminin görevi yalnızca dinin teolojik ve metafizik yönlerinin değil, ahlaki ve sosyal davranışlarla ilgili kuralların da öğretilmesidir. Bireyin sağlıklı bir sosyal hayatının olması, milli birlik ve beraberlik bilincinin oluşması, sosyal barışa katkı sağlaması, toplumsal ahlak ve değerleri öğrenmesi çoğunlukla aldığı din eğitimine bağlıdır. Bu noktada bireyin doğru tutum ve davranışları kazanmasında en etkili kurum olan yaygın ve örgün din eğitimi kurumları daha bir önemli hale gelmektedir. Bu nedenle din eğitiminin sosyal yaşama katkısını ve etkisini bilimsel olarak incelemek önemlidir. Bu çalışmada disiplinler arası anlayış gereği ilgili bilimlerin verileri ve önerileri göz önünde bulundurularak din eğitiminin sosyal hayata katkısı ele alınmıştır. Genelde eğitim, özelde ise din eğitimi sosyalleşme sürecinde bireylerin yaşamına katkı sağlar mı? Sağlar ise hangi açılardan katkı sağlar? Toplumsal birlikteliğin oluşumunda dine, eğitime, din eğitimine ne tür görevler düşmektedir? Gibi sorulara cevap aranarak özellikle günümüz din eğitimine sosyal hayata katkısı açısından bir açılım sağlamaya çalışılmıştır.
 
Many religion aim to regulate social life. While the social rules that individuals need to follow are considered as part of religion, the transfer of these rules to individuals is also considered as the duty of religious education. Because the task of religious education is to teach not only theological and metaphysica laspects of religion but also the rules about moral and a social behavior. The fact that the individual has a healthy social life, the awareness of national unity and solidarity, contributing to social peace, learning social moral values andvalues mostly depend on religious education. At this point, non-formal and formal religious education institutions, which are the most effective institutions in gaining the right attitudes and behaviors of the individual, become more important. Therefore, it is important to scientifically examine the contribution and impact of religious education to social life. In this study, the contribution of religious education to social life has been considered by considering the data and suggestions of the related sciences in accordance with the interdisciplinary understanding. Does education in general and religious education in particular contribute to the life of individuals in the socialization process? If so, in what ways does it contribute? What kind of duties fall on religion, education and religious education in the formation of social unity? By searching for answers to such questions, it was tried to provide an opening especially in terms of contribution to the religious education of today.
 

URI

file:///C:/Users/User/Downloads/639412.pdf
https://hdl.handle.net/11468/6767

Collections

  • Sosyal Bilimleri Enstitüsü Tezler [1345]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Dicle

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Dicle University || OAI-PMH ||

Dicle University, Diyarbakır, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Dicle University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Dicle:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.