Çizgi filmlerdeki baskın kişilik özelliklerinin çocuklar üzerindeki etkilerinin incelenmesi
Citation
Katfar, Ü. G. ve Yılmaz, F. (2020). Çizgi filmlerdeki baskın kişilik özelliklerinin çocuklar üzerindeki etkilerinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(38), 139-149.Abstract
Bu çalışmada çizgi filmlerdeki baskın kişilik özelliklerinin çocuklar üzerindeki etkileri incelenmiştir. Çalışmada nitel
araştırma modellerinden temel nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırma çalışma grubunu, Gaziantep ili Şahinbey
ilçesindeki 3. sınıf öğrencileri arasından 30 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada çocukların izlemeyi en çok tercih
ettikleri çizgi film belirlenmiş daha sonra bu çizgi filmde yer alan karakterlerin çocuklar üzerindeki etkilerini belirlemek
amacıyla belirlenen çizgi film bölümleri izletilmiştir. Öğrencilerin en çok izledikleri çizgi filmin Teen Titans Go adlı
çizgi film olduğu belirlenmiştir. İzletilen ilk bölümden itibaren gözlemlere başlanmıştır. Araştırma kapsamında 30
bölüm gösterimi gerçekleştirilmiştir. İzletilen son bölümün ardından görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizi
için betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen verilere göre, Teen Titans Go çizgi filminin
çocukların görüşleri ve araştırmacı gözlemlerine dayanarak, çizgi filmin çocukların sosyal ilişkilerine etkisi, çizgi filme
yönelik algıları ve karakterlere yönelik tutumları belirlenmiştir. Çocukların ilgili çizgi filmde kendileriyle en çok
özdeşleştirdiği karakter, lider karakter olmuştur. Çocukların çizgi filmde yer alan baskın karakterin şiddet içerikli
davranışlardan etkilendiği ancak şiddetin olumsuz yönünün farkında olmadıkları, bu davranışları komik ve eğlenceli
bularak benzer davranışlar sergilediği belirlenmiştir. Bunun yanı sıra çizgi filmin çocuklarda ekip ruhu oluşturduğu da
tespit edilmiştir. Çizgi filmin çocukların dil edimine olumlu etki olarak kelime dağarcığını zenginleştirdiği, olumsuz etki
olarak argo içerikli ifade kullanımına yol açtığı belirlenmiştir. In this study, the effects of dominant personality traits on children were examined. Basic qualitative research method is
used in the study. Research group consists 30 primary students who are at 3th class in Şahinbey, Gaziantep. In the
study, the cartoon which students prefer most is determined, then the students have the certains parts watched to
determine the effects of cartoon characters on them. It was seen that Teen Titans Go is the cartoon that the students
wants to watch most. There are 30 episodes watched by the students during the research. After the last episode,
interviews were conducted. Descriptive analysis was used to analyze the data. According to data obtained during the
research, based on the opinons of the students and the observation of the researcher, the effect of the cartoon or
students social relationships, their perceptions for the cartoon and their attitudes toward to the cartoon character, that
they identify with themselves most was the leading character. It's seen that students are affected by the violent-content
scenes. However they are not aware of the negativity of the violence and they find them funny. In addition, it was
found that the cartoon created a team spirit in children. It has not only a positive effect on students' language
acquisition by enriching vocabulary but also a negative effect that students may use slang words.