Evaluation of alternative fuel characteristics for internal combustion engines with analytical hierarchy process
Citation
Bayındır, H. (2019). Evaluation of alternative fuel characteristics for internal combustion engines with analytical hierarchy process. Dicle Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(3), 21-34.Abstract
For a long time, the diesel and gasoline have been utilized as fuel for internal combustion
engines. But the diminishing oil supplies along with the variable oil prices drive people to
obtain alternative sources for fuel. The sustainable fuel options may alter power
consumption that results in less pollution, less carbon and more variety of fuel supply. It
is generally a challenging task for decision makers to determine the best feasible fuel for
internal combustion engines among multiple choices because of the complicated task of
considering various attributes of performances and the lack of information available.
However, the right choice of the most feasible fuel option for internal combustion engines
can efficiently mitigate serious environmental troubles and over-consumption of energy
during transportation.
In this study, the diverse types of liquid fuel options for internal combustion engines are
compared in terms of critical characteristics determined within the scope of this research.
In this article, the quantitative evaluation model utilized provides decision makers with a
tool to be utilized during important strategic decision-making processes on issues with
regard to fuel policy in the near future. The applied model presents quantitative
conclusions that can contribute to enhance the decision-making progression. Uzun süredir içten yanmalı motorlarda benzin ve motorin yakıt olarak kullanılmaktadır.
Ancak değişken yağ fiyatlarının yanısıra azalan yakıt kaynakları insanları alternative yakıt
kaynakları edinmeye itmektedir. Sürdürülebilir yakıtlar, havayı daha az kirleten, daha az
karbon salınımına yol açan güç tüketimini değiştirebilen çeşitli yakıtlardır. Otoriteler
yakıtların performansı ve özellikleri hakkındaki bilgi eksikliği nedeniyle içten yanmalı
motorların alternatif yakıtları için karar vermekte zorlanmaktadırlar. Bununla birlikte,
içten yanmalı motorlar için en uygun yakıt seçeneğinin doğru seçimi, nakliye sırasında
ciddi çevresel sorunları ve aşırı enerji tüketimini etkili bir şekilde azaltabilir.
Bu çalışmada, değişik tipteki sıvı yakıt seçeneklerinden hangisinin içten yanmalı motorlar
için uygun olduğu değerlendirilmiştir. Bu makalede, kullanılan nicel değerlendirme
modeli, karar vericilere yakın gelecekte akaryakıt politikası ile ilgili konularda önemli
stratejik karar alma süreçlerinde kullanılacak bir araç sunmaktadır. Uygulanan model,
karar alma sürecinin ilerlemesine katkıda bulunabilecek nicel sonuçlar vermektedir.