9-11 yaş arasındaki çocuklarda mantığın kullanımı
Abstract
ÖZET
SÖZEN, Nurhüda, 9-11 YaĢ Arasındaki Çocuklarda Mantığın Kullanımı, Yüksek Lisans Tezi, DanıĢman, Doç. Dr. Nazım HASIRCI, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mantık Anabilim Dalı, Diyarbakır, 2012. Bu araĢtırmada, somut iĢlemler dönemini yaĢayan 9-11 yaĢ arasındaki 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin mantığı kullanma becerisini ölçmek ve dönemin özelliği olan somut düĢünme yeteneğinin mantığı kullanma yetisi üzerindeki etkiyi incelemek amaçlanmıĢtır. ÇalıĢmada 9-11 yaĢ arasındaki çocukların mantıksal çıkarım yapabilme düzeyi ile farklı sosyo-ekonomik ve kültürel çevrede eğitim gören çocukların mantığı kullanabilme düzeylerindeki farklılıklar belirlenmeye çalıĢılmıĢtır. Bunun için, farklı sosyo-ekonomik ve kültürel çevrelerde bulunan okullarda eğitim gören çocuklara, uzmanlar gözetiminde hazırlanan mantıksal zeka testi uygulanmıĢ ve sonuçlar Post-Hoc LSD analizine tâbi tutularak değerlendirilmiĢtir. Yapılan analizler sonucunda farklı sosyo-ekonomik ve kültürel çevrelerde bulunan okullarda eğitim gören öğrencilerin mantığı kullanabilme düzeyleri arasında anlamlı derecede farklılık olduğu belirlenmiĢtir. AraĢtırma bulgularından hareketle yorum ve önerilerde bulunulmuĢtur.
Anahtar Kelimeler Mantık, Bilişsel Gelişim, Zihinsel İşleyiş
i
ABSTRACT
SÖZEN, Nurhüda, Using Logic Children Betwen The Age Of 9 And 11, Master‟s Thesis, Consultant, Doç. Dr. Nazım HASIRCI, School of Social Sciences Department of Logic, Diyarbakır, 2012. In this research, It has been aimed to measure the ability of using logic of the students between the age of 9 and 11 and to investigate the influence of concrete thinking competence which is the property of this period, on the faculty of using logic. In the study, It has been aimed to determine the level of students „logical inference competence between the age of 9 and 11 and to determine the difference of the level of students‟being able to use their logic who have education in different socio- economic and cultural environment.Fort he purpose of this, logical mental test has been carried out to the children who have education in schools which are in different socio- economic and cultural environment and the results have been evaluated by depending on the post-Hoc LSD analysis. In the conclusion of the analysises, It has been determined that there are a meaningful difference in the level of students‟being able to use their logic who have education in schools which are in different socio-economic and cultural environment. With taking account the researches‟digonosises, comments and recommendations have been made.
Keys Words Logic, Cognitive Development, Magical Operation,