An assessment of the effectiveness of 6th grade mathematics curriculum in practice
Citation
Bulut, İ. ve Kutluca, T. (2015). An assessment of the effectiveness of 6th grade mathematics curriculum in practice. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (26), 1-26.Abstract
Bu araştırmanın amacı, 6. sınıf matematik dersi öğretim programının uygulamadaki
etkililiğini belirlemektir. Araştırmada Bulut (2006) tarafından geliştirilen ve 32 maddeden
oluşan beşli Likert tipi Matematik Dersi Öğretim Programı Ölçeği ile 10 maddeden oluşan üçlü
Likert tipi Öğrenme Sürecini Etkileyen Bazı Değişkenler Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın
örneklemini, ilköğretim 6. sınıf Matematik Dersi Öğretim Programının uygulandığı Diyarbakır
merkeze bağlı 49 ilköğretim okulunda görev yapan 135 matematik dersi öğretmeni
oluşturmaktadır. Öğretmenlerden elde edilen verilerin analizinde, t-testi, tek yönlü varyans
analizi, Kruskal Wallis H ve Scheffe testi kullanılmıştır. Araştırmada, matematik
öğretmenlerinin öğrenme sürecinde bilgi iletişim teknolojilerini kısmen kullandıkları
bulunmuştur. Ayrıca araştırmada, programın genelinin uygulamada kısmen başarılı olduğu
ortaya çıkmıştır. This study aimed to explore mathematics teachers’ opinions on the effectiveness of 6th
grade mathematics curriculum in practice. The data collection instruments in the study were the
32-item five-point Likert type Mathematics Course Curriculum Scale developed by Bulut (2006)
and the 10-item three-point Likert type Scale for Variables Affecting the Learning Process. The
study group comprised a total of 135 mathematics teachers from 49 elementary schools located
in the center of Diyarbakir, where elementary 6th grade Mathematics Course Curriculum was
used. The data were analyzed by using independent samples t test, one way ANOVA, Kruskal
Wallis H and Scheffe tests. In the study it has been found that mathematics teachers partially use
these information and communication technologies in the learning process. The study also
shows that mathematic teachers partially accept the new curriculums success in practice as a
whole.