İzmir'in işgaline Mardin ve çevresinden tepkiler
Citation
Bozan, O. (2019). İzmir'in işgaline Mardin ve çevresinden tepkiler. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(23), 30-42.Abstract
I. Dünya Savaşı sonucunda İtilaf Devletleri, Paris Konferansı’nda Rumların istekleri doğrultusunda hareket ederek,
Batı Anadolu bölgesinde Türklerin Hıristiyanları katlettiği ve bölgenin Wilson Prensipleri ekseninde Rumlara ait olduğu
iddiasını destekleyerek İzmir’in işgaline zemin hazırlamıştır. İzmir ve çevresi 15 Mayıs 1919 günü Yunan askerleri
tarafından Mondros Mütarekesi’nin 7. maddesi hükmünce işgal edilmiştir. İzmir’in işgali ve sonrası ortaya çıkan faciaya
karşı Türk milletinin tepkisi büyük olmuştur. İzmir’in Yunanlılarca işgali Güneydoğu Anadolu’daki siyasi algının yeni
mahiyet kazanmasını sağlamıştır. Yöre halkının aynen Batı Anadolu’da olduğu gibi burada da Müslümanların Hıristiyan
bir güç (Ermeniler) tarafından tahakküm altına alınacağı kuşkularını artırmıştır. Bu nedenle Mardinliler, Sadaret’e
gönderdikleri telgraflarda İzmir’in işgali protesto edilmiş, işgalin hiçbir yasal dayanağı olmadığı vurgulanmıştır. Bu işgal
karşısında sessiz kalınmayacağı ve her türlü fedakarlığın yerine getirileceği dile getirilmiştir. Özellikle Müftü Hüseyin
Efendi ve Belediye Reisi Hıdır Bey bu telgrafların çekilmesinde öncülük etmiştir. At the end of the First World War, the Allied Powers acted in line with the demands of the Greeks at the Paris
Conference and supported the claim that theTurks massacred Christians in the Western Anatolia region and that theregion
belonged to the Greeks on the axis of the Wilson Principles. İzmir and its environs were occupied on 15 May 1919 by
Greek soldiers in accordance with Article 7 of the Armistice of Mondros. The response of the Turkish nation to the
catastrophe that occurred after the invasion of İzmir was great. The occupation of Izmir by the Greeks brought a new nature
to the political perception in Southeast Anatolia.Just asin Western Anatolia, the local people raised suspicionsthat Muslims
would be dominated by a Christian power (Armenians). For this reason, the occupation of Izmir was protested in the
telegrams sent to Sadaret by Mardin people and it was emphasized that the occupation had no legal basis. It was stated that
this occupation would not be silent and all kinds of sacrifice would be fulfilled. In particular, Mufti Huseyin Efendi and
Mayor Hıdır Bey pioneered these telegrams.
Volume
11Issue
23URI
https://hdl.handle.net/11468/5039http://www.e-dusbed.com/Dusbed/ArchiveIssues/PDF/d999d652-01f7-e911-8105-005056b06ff6
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpNd01UUTBOQT09