Marka hukukunda arabuluculuk ve tahkimin uygulama alanı
Access
CC0 1.0 Universalinfo:eu-repo/semantics/closedAccesshttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/Date
2017Metadata
Show full item recordCitation
Yördem, Y.Marka hukukunda arabuluculuk ve tahkim uygulama alanı . Dicle Adalet Dergisi, 1(1) 2017, 15-29.Abstract
Soyut olan fikri ürünler, insan beyninin zihinsel çabası ve emeği
sonucunda ortaya çıkarlar. Baş döndürücü bir hızla gelişen teknolojiyle beraber
maddi bir varlığa sahip olmayan fikri ürünlerin korunması da oldukça
zorlaşmıştır. Fikri ürünler, fikri mülkiyet hakları kapsamında korunmaktadır.
Fikri mülkiyet haklarının en önemlilerinden biri olan marka ve patent hakkı da,
gittikçe kazanmış olduğu değere paralel olarak daha fazla uyuşmazlığa konu
olabilmektedir.
Daha az masrafla, daha hızlı ve tatmin edici çözüm imkânı sunan
alternatif uyuşmazlık çözüm yolları, devlet yargısının artan uyuşmazlıklar
karşısında yetersiz kalmasıyla daha fazla önemsenmeye başlanmıştır. Tarafsız bir
üçüncü kişinin desteği ile tarafların konuşarak ve müzakere ederek çözüm
bulmalarını hedefleyen arabuluculuk ile tarafların anlaşarak uyuşmazlık
çözümünü hakem denilen kişilere bıraktıkları tahkim, alternatif uyuşmazlık
çözüm yollarından en çok tercih edilenler arasında yer almaktadır. Marka ile ilgili
çıkan uyuşmazlıkların çözümünde arabuluculuk ile tahkim müesseseleri
kullanılabilmektedir. Zira marka hakkı, tarafların üzerinde serbestçe tasarruf
edebildikleri bir haktır. The intellectual products that are abstract appear in the mental effort and
labor of the human brain. It is also very difficult to safeguard intellectual products
that do not have a material existence with technology that develops at a dizzying
pace. Intellectual property is protected under intellectual property rights. The
trademark and patent right, which is one of the most important intellectual
property rights, can also be subject to more disagreement in parallel with the
value it has gained.
Alternative dispute resolution methods, which offer less costly, faster and
satisfactory solutions, have begun to pay more attention to the fact that the state
judiciary is inadequate against increasing disputes. Mediation aimed at finding a
solution by means of an impartial third party and negotiations by the parties and
arbitration which the parties agree and leave the dispute resolution to the so-called
arbitrators are among the most preferred methods of alternative dispute
resolution. Mediation and arbitration mechanisms can be used to resolve disputes
related to the brand. The brand right is a right that the parties can freely save on.Mediation and arbitration mechanisms can be used to resolve disputes related to
the brand. Because brand right is a right on which the parties can freely save.
Volume
1Issue
1URI
https://hdl.handle.net/11468/3616http://www.dicle.edu.tr/Contents/deb22208-2804-41dc-8ec5-a52aa96c612e.pdf
Collections
The following license files are associated with this item: