• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   Dicle
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Sosyal Bilimleri Enstitüsü Tezler
  • View Item
  •   Dicle
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Sosyal Bilimleri Enstitüsü Tezler
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Güncel ortaöğretim duruşunun laik bilinci uyandırma yeterliliğine ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi : Diyarbakır örneği

Thumbnail

View/Open

Güncel ortaöğretim duruşunun laik bilinci uyandırma yeterliliğine ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi Diyarbakır örneği.pdf (1.028Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2017

Author

Demircan, Selahattin

Metadata

Show full item record

Abstract

Araştırmanın genel amacı; güncel ortaöğretim duruşunun laik bilinci uyandırma yeterliliğine ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesidir. Bu genel amaca bağlı olarak, güncel ortaöğretim duruşunun laik bilinci zihinselpsikomotor/duyuşsal-toplam benlik durumu düzlemlerinde uyandırma yeterliliği, cinsiyet/branş-okul türü /kıdem-unvan değişkenleri dikkate alınarak öğretmen eğilimleri yani bilinç genetiğine yansımaları itibariyle açılımlanmıştır. Araştırmanın evrenini ve örneklemini, 2005–2006 eğitim ve öğretim yılında Diyarbakır ili merkez ortaöğretim okullarında görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Evrende bulunan 1172 öğretmenden 500’üne ulaşılmış ve 373’ünden ise, araştırma danışmanının oluşturduğu anket geri toplanmıştır. Araştırma betimleme yöntemiyle yapılmış bir alan taraması niteliğinde olup, laik bilinci uyandırmada etkili olan eğitim yaklaşımları, laikliğin gelişim süreci ve Milli Eğitim Sistemi içinde güncel ortaöğretim duruşu program çeşitliliğine göre incelenmiş olup, toplanan veriler SPSS programından faydalanılarak çözümlenmiştir. Veri çözümlemeleri ile ulaşılan temel sonuçlar şöyle özetlenebilir; • Öğretmenler, güncel ortaöğretim duruşunun laik bilinci uyandırma yeterliliğine zihinsel-psikomotor düzlem itibariyle x=3,51 gibi yüksek bir oranda katılmışlardır. Ancak aynı yeterliliği duyuşsal düzlemine x= 3,2 oranı; toplam benlik durumu düzlemine ise x= 3,35 oranıyla kısmen katılmışlardır. Varılan ortak sonuç, öğretmenlerin güncel ortaöğretim duruşunun laik bilinci uyandırma yeterliliğini bilgilendirme/koşullandırma niteliğini aşmayan zihinsel-psikomotor düzlem itibariyle oldukça yeterli bulduklarıdır. • Araştırmanın ortak sonuca bağlı bir başka yan sonucu; bayan öğretmenlerin yukarıda işaret edilen eğilime daha yüksek oranda katıldıklarıdır. • Araştırmanın sonucu ile ilgili branş ve okul türü değişkenine bağlı anlamlı bir farklılaşma saptanmamıştır.
 
The main aim of this research is to evaluate educational view of the teachers working in official middle school concerning laic vision and adequacy of arising laic consciousness. By depending on this general aim, adequacy of arising laic consciousness of current secondary education’s attitude on mental-psyhcomotor, sensorial and general virtual dimensions are searched by remarking of independent variables, which are gender, seniority of their career, categories of schools and the specialty of their occupations, considering teachers’ tendency that is reflection to conscious genetics. The sample and universe of the research is made up of by teachers working in the central middle schools in Diyarbakir in the education period of 2005-2006. The sample is composed of 1172 teachers. The 500 of 1172 teachers participated to the sample have been reached and from 373, questionnaire prepared by the advisor of research has been retaken. The research is in characteristic of field research made by description technique and education approaches effective in arising laic consciousness, development process of laicism and attitude of current secondary education in National Education System have been examined and the data were analyzed by benefiting SPSS program. Basic results reached with data analysis can be summarized as such: • Teachers have participated to adequacy of arising laic conscious concerning mental level at high ratio such as x=3,51. However, teachers partly agree that the secular consciousness have reflection over sensorial (x=3,2) and general (x=3,35) dimension. Reached common result is that teachers have found highly sufficient the attitude of secondary education in adequacy of arising laic consciousness which doesn’t overcome informing/conditioning quality. • Another side result of research attached to common result is that females teachers participate to the tendency pointed out above at higher level. • Concerning to result of research, no significant differentiation has been detected attached to the branch and school kind variables.
 

URI

https://hdl.handle.net/11468/2976

Collections

  • Sosyal Bilimleri Enstitüsü Tezler [1345]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Dicle

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Dicle University || OAI-PMH ||

Dicle University, Diyarbakır, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Dicle University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Dicle:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.