Ebu İshak Es-Sa'lebÎ ve El-Keşf Ve'l-Beyan adlı tefsirindeki metodu
Abstract
Ebu İshak es-Sa'lebû ( ö:427-1035), el-Keşf ve'l-Beyan adlı tefsiriyle Tefsir İlminde önemli bir konuma sahiptir. El-Keşf ve'l-Beyan Tefsiri'nin en önemli özelliği rivayet metoduyla yazılmış olmasıdır. Sa'lebû, rivayet metoduyla yazdığı bu tefsirinde senedleri el-Keşf ve'l-Beyan'ın mukaddimesinde zikrettiğinden dolayı ayetleri izah ederken ayrıca zikretmez. Tefsirinde, ayetlerin fıkhi, luğavi ve nahvi yönleri ile ilgili oldukça geniş bilgi veren Ebu İshak es-Sa'lebû, bu tutumundan dolayı eserini neredeyse rivayet tefsiri olmaktan çıkarmıştır. Hicri ilk dört asrın tefsir literatürünü ve tefsir faaliyetlerini tanıtması bakımından önemli bir yeri olan Sa'lebû, el- Keşf ve'l-beyan adlı tefsirinin mukaddimesinde istifade ettiği kitapların isimlerini vermiştir. Bu isimlerden, müellifin tefsir ilmiyle ilgili birçok kitabı incelediği anlaşılmaktadır. Ebu İshak es-Sa'lebû, el-Keşf ve'l-beyan adlı tefsiriyle kendisinden sonraki müfessirlerin müracaat kaynağı olmuştur. Bu nedenle kendisinden önceki dönemlerde mevcut kaynakları sonraki müfessirlere ulaştırmada köprü vazifesi yapması açısından önemli bir konuma sahiptir. Kıssalar ile ilgili ayetlerin tefsirine ehemmiyet vermekle beraber bu konularla ilgili zayıf ve uydurma birçok rivayeti tefsirine almıştır. Ebu İshak es-Sa?lebû (d:427-1035) has an important position in the science of Tafsir by his Tafsir called el-Keşf ve?l-Beyan. The most important speciality of el-Keşf ve?l-Beyan is in that it was written in hearsay method. As Sa?lebû had mentioned about the extraction in his tafsir written in hearsay method in the introduction of el-Keşf ve?l- beyan, he dead not mentioned about them again while explaining the ayâts. The fıkıh and nahiv aspects of ayâts, the differences in kıraât the grammar aspects of the words are based on the hearsay base. Having given a lot of information about these topics, his work was almost out of hearsay tafsir. Sa?lebû has an important role because he introduced the Tafsir literature and activities of Tafsir in the firs four hicri ages and he gave the bibliography of the books he had taken advantage of in his introduction of el-Keşf ve?l-beyan. From this bibliography, it has been anderstood that the author had looked through a lot of books related to the science of Tafsir. Sa?lebû?s Tafsir has an important position because it is a bridge to carry the available sourcers before his age to the authors of tafsir. Whit his tafsir called Ebu?l-İshak es?Sa?lebû el- keşf ve?l-beyan he became for him a source of reference for the authors of tafsirs after him. Although he had paid attention to the Tafsir of the anectodes and related ayâts, he had made the same mistake as many other authors of tafsir about İsrailiyât. He received a lot of İsrailû news in this work.