• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   Dicle
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Sosyal Bilimleri Enstitüsü Tezler
  • View Item
  •   Dicle
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Sosyal Bilimleri Enstitüsü Tezler
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ortaöğretim öğrencilerinin aşiretçilik anlayışı ve dini tutum ilişkisinin incelenmesi (Ağrı-Patnos örneği)

Thumbnail

View/Open

Ortaöğretim öğrencilerinin aşiretçilik anlayışı ve dini tutum ilişkisinin incelenmesi (Ağrı-Patnos örneği).pdf (2.509Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess

Date

2017

Author

Özkaya, Mehmet

Metadata

Show full item record

Abstract

Ortaöğretim  öğrencilerin  aşiretçilik  anlayışları  ve  dindarlık  ilişkisini  ele alan bu çalışmada, bu ilişki aşiretçilik anlayışına ve dini tutuma ilişkin ölçekler üzerinden belirlenmeye  çalışılmıştır.  Bu  ölçeklerden  aşiretçilik  anlayışına  dair  tutum  ölçeği araştırmacı  tarafından  bu  çalışmada  kullanılmak  üzere  geliştirilen  “Aşiretçilik  Anlayışı Tutum Ölçeği’dir. Dini tutumu belirlemek için ise “Ok Dini Tutum Ölçeği” kullanılmıştır.  Araştırmada  bu  ölçeklerin  yanı  sıra  öğrencilerin  bu  tutumlarını etkileyebileceği  düşünülen  demografik  bilgi  formu  da  kullanılarak  veriler toplanmıştır.  Veriler  09.11.2015  –  0.12.2015  tarihleri  arasında  Ağrı  İli’nin  Patnos İlçesinde  tabakalı  örneklemle  seçilen  biri  imam-hatip  lisesi  olmak  üzere  toplam  6 lisede  611  öğrenciye  uygulanan  anketlerden  elde  edilmiştir.  Veriler  “tek  faktörlü varyans  analizi”  ve  “bağımsız  örneklemler  T-testi”  ile  analiz  edilmiştir.  Elde  edilen bulgular,  demografik  değişkenler  ve  aşiretçilik  anlayışı  açısından değerlendirildiğinde  bazı  kategorilerde  aşiretçilik  anlayışına  dair  tutum  ölçeği değerlerinin  yüksek  çıktığı  görülmüştür.  Erkek  öğrencilerde,  İmam-hatip öğrencilerinde,  geniş  aile  yapısına  sahip  öğrencilerde,  baba  eğitim  seviyesi  düşük olan  öğrencilerde  ve  köyde  ikamet  eden  öğrencilerde  aşiretçilik  anlayışının  daha yoğun  olduğu  görülürken  kız  öğrencilerde,  diğer  okullarda  eğitim  gören öğrencilerde,  çekirdek  aile  yapısına  sahip  öğrencilerde,  baba  eğitim  seviyesi  yüksek olan  öğrencilerde  ve  ilçe  merkezinde  ikamet  eden  öğrencilerde  aşiret  anlayışının daha zayıf olduğu görülmüştür. Demografik değişkenler açısından dini tutumlarda da farklılıklar  gözlenmiştir. İmam-hatip öğrencilerinde ve kız öğrencilerde dini tutumun daha  yoğun  olduğu  görülürken  diğer  okullarda  eğitim  gören  öğrencilerde  ve  erkek öğrencilerde  dini  tutumun  daha  zayıf  olduğu  görülmüştür.  Aşiret  anlayışı  ve  dini tutum  ilişkisi  arasında  ise  araştırma  örnekleminin  bütünü  açısından  anlamlı  bir  ilişki bulunamamıştır. Ancak imam-hatip  lisesi  öğrencilerinin  hem dini  tutum  değerlerinin hem de aşiretçilik  anlayışı tutum değerlerinin  yüksek olduğu görülmüştür. Bu durum bu  okulların  dini  içerikli  müfredatının  beklediğimizin  aksine  aşiretçilik  anlayışını meşrulaştırma yönünde etkide bulunduğunu düşündürmektedir. Anahtar Sözcükler: Aşiret, Aşiretçilik, Dindarlık,  Dini tutum,  Aşiret aidiyeti, Ortaöğretim öğrencileri 
 
In  this  study  discussing  the  relationship  between  the  concept  of  tribalism  and  religious attitude of the secondary school students, this relationship was attempted to  be  determined  through  the  scales  related  to  the  concept  of  tribalism  and  religious  attitude.  Out  of  these  scales,  the  attitude  scale  related  to  the  concept  of  tribalism  is  the  “Attitude  Scale  on  the  Concept  of  Tribalism”  developed  by  the  researcher  to  be  used  in  this  study.  To  determine  the  religious  attitude,  however,  “Ok  Religious  Attitude Scale” was used. In addition to these scales, demographic information form,  which is thought to possibly affect the attitudes of the students, was also used and the  data  was  collected  in  the  research.  The  data  was  obtained  from  the  questionnaires  applied  to  611  students  in  6  high  schools,  one  of  which  is  Imam Hatip  high  school,  chosen  with  stratified  sampling  between  09.11.2015  –  0.12.2015  in  Ağrı,  Patnos.   The  data  was  analyzed  with  “single  factor  variance  analysis”  and  “independent  samples  T-test”.  When  the  findings  were  evaluated  in  terms  of  demographic  variables  and  the  concept  of  tribalism,  it  is  seen  that  attitude  scale  levels  of  the  concept  of  tribalism  were  high  in  some  categories.  While  the  concept  of  tribalism  was more intense in male students, Imam Hatip students, students with a large family  structure,  students  whose  fathers  have  a  low  educational  level  and  students  living  in  villages,  the  concept  of  tribalism  was  lower  in  female  students,  students  studying  in  other  schools,  students  with  an  elementary  family  structure,  students  whose  fathers  have  a  high  educational  level  and  students  living  in  the  city  center.  In  terms  of  demographic  variables,  there  were  also  differences  in  the  religious  attitudes.  While  religious  attitude  was  more  intense  in  Imam  Hatip  students  and  female  students,  it  was lower in the students studying in other schools and male students. There was not  any significant relationship between the concept of tribalism and religious attitude in  the whole research sample. However, it is seen that Imam Hatip high school students have  high  levels  both  in  the  religious  attitude  and  in  the  concept  of  tribalism.  This  makes  us  think  that  religious  curriculum  of  these  schools  has  an  effect  on  the  legitimization of the concept of tribalism contrary to our expectations.    Key words: Tribe,  Tribalism,  Piety,  Religious  Attitude,  Tribe  Belonging,  Secondary  education  students
 

URI

https://hdl.handle.net/11468/2651

Collections

  • Sosyal Bilimleri Enstitüsü Tezler [1379]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Dicle

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Dicle University || OAI-PMH ||

Dicle University, Diyarbakır, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Dicle University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Dicle:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.