Tek silindirli içten yanmalı motorların momentini ölçebilecek bir hidrolik fren sisteminin tesarımı ve deneysel olarak araştırılması
Abstract
Bu çalışmada tek silindirli içten yanmalı motorların momentini ölçebilecek bir hidrolik fren sistemi tasarlanmış, imal edilmiş ve motor karakteristikleri ölçülmüştür. Konu ile ilgili literatür taraması yapılmış. İçten yanmalı motorlarda moment ve yakıt tüketimi ölçümü büyük önem taşıdığından daha hassas moment ölçümü için deney seti iki farklı şekilde ölçüm yapabilecek şekilde tasarlanmış ve imal edilmiştir. Benzinli motora test yatağı hazırlanarak santrifüj bir sistem monte edilmiştir. Bununla deneysel çalışmaların bazı parametreleri belirlenmiştir. Sonra motor karakteristiklerini ölçebilmek için santrifüj sistem deney setinden kaldırılmış, motorun test yatağına bir adet tork konvertörü, gerekli düzenlemeler yapıldıktan sonra takılmış ve motor momenti, motor gücü ve özgül yakıt tüketimi parametreleri belirlenmiştir. Moment ölçümü için bir adet kollu terazi kullanılmıştır. Yakıt tüketimi ölçümü için motor devri kademeli şekilde artırılarak 1500 2000 2500 d/d yakıt sarfiyatı ve bununla birlikte motorun karakteristik hesaplan belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlar literatür ile uyum sağlayıp, desteklenmektedir. Anahtar Kelimeler: İçten yanmalı motor, Moment, Hidrolik fren sistemi. In this study in order to measure the torque of single cylinder Internal Combustion Engines, the hydraulic break system had been designed and produced then engine characteristics were measured. The literature searches were made for this subject. Because of the torque and fuel consumption of Internal Combustion Engine are very important, the measuring of torque and fuel consumption have been handled sensitively. So two different experiment sets had been designed and produced to get two different measures. A centrifugal system has been mounting to prepare a test layer for gasoline engine. By this parameter of experimental study has been determining. After wards in order to measure the engine characteristics, the centrifugal system get away from experimental set. A torque converter was fixed after some designs had been made. Then, parameter of engine torque, engine power and specific fuel consumption were determined. The balancing pole has been used to measure torque. The (Cycle Per Minute) of engine (1500, 2000, 2500) was increased stage by stage to measure the fuel consumption. The fuel consumption and engine characteristic calculations were determined for every stage. The results are harmonious with literature and supported by it. Key Words : Internal Combustion Engine, Torque, Hydraulic Break System.