Firma kaldıracı, vekalet maliyetleri ve firma performansı: Türkiye’de hizmet firmaları üzerinde ampirik bir araştırma
Citation
Kalash, İ. (2019). Firma kaldıracı, vekalet maliyetleri ve firma performansı: Türkiye’de hizmet firmaları üzerinde ampirik bir araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8(1), 624-636.Abstract
Agency teorisi, borçlanmanın hissedarlar-yöneticiler agency problemini
azaltarak (hissedarlar-borç verenler agency problemini arttırarak) firmanın
performansını artırabileceğini (azaltabileceğini) önermektedir. Bu çalışma
kaldıracın yüksek ve düşük agency maliyetlerine sahip olan firmaların
performansı üzerinde etkisini analiz etmiştir. En küçük kareler yönetimi
(OLS) ve Borsa İstanbul’da (BİST) hizmet sektöründe hisse senetleri işlem
gören 52 firmanın 2008-2017 yıllarına ait verilerini kullanarak kaldıracın
firma karlılığı üzerindeki etkisi negatif, ve bu negatif etki yüksek borcun
agency maliyetlerine sahip firmalar için (yüksek büyüme fırsatları ve daha
az maddi duran varlıklara sahip firmalar) daha yüksek, serbest nakit
akışlarının agency maliyetlerine sahip firmalar için (yüksek serbest nakit
akışlarına sahip firmalar) ise daha düşük olduğu tespit edilmiştir. The agency theory suggests that loan can reduce the agency problem of
shareholders-managers (enhance the agency problem of shareholderslenders) and increase (decrease) the performance of a firm. This article
analyzes the impact of firm leverage on the performance of firms with high
and low agency costs. Using the ordinary least squares (OLS) method and
the 2008-2017 data of 52 firms whose stock certificates are processed in the
service sector in Istanbul Stock Exchange; it was determined that leverage
had a negative impact on firm profitability and that impact was higher for
firms with higher agency costs (firms with higher growth opportunities and
fewer tangible assets) and lower for firms with agency costs of free cash
flows (firms with higher free cash flows).