Hinduizm' de doğum algısı ve jatakarma (doğum ritüeli)
Citation
Seyfeli, C. ve Cebe, T. (2023). Hinduizm' de doğum algısı ve jatakarma (doğum ritüeli). Dicle İlahiyat Dergisi, 26(2), 5-28.Abstract
Makalenin konusu Hinduizm’de doğum algısı ve doğum ritüeli olan jatakarmadır.
Doğum ritüelinin temel amacı dünyaya yeni gelen insanı arındırmak ve kutsamaktır.
Çünkü doğum mokşaya ulaşamamış, yani samsaraya tabi olmuş ruhun önceki
yaşamından kalan kötü karmalarının sonucudur. Bu nedenle Hinduizm’de her yeni
doğan insan kirli kabul edilir ve arınma gerekir. Arınma ise ritüelle mümkündür. Bunun
için doğum ritüeli doğumun hemen sonrasında icra edilir. Törende sırasıyla şu üç ayin
yapılır; zihin/bilgelik üretme, uzun ömür ve güç ayini. Makalenin temel amacı doğum
algısının karma, ölüm, samsara, mokşa kavramlarıyla bir bütün oluşturduğunu ve
bunlara göre biçimlendiğini ortaya koymaktır. Buna göre doğum, bu kurtuluş kavramları
çerçevesinde değerlendirilmiştir. Zihnin Brahman’dan uzak tutulması insanı dünyaya
bağlar, kötü karma biriktirmesine sebep olur ve kurtuluştan uzaklaştırır. Bu yönüyle
doğum olumsuz ve acıdır. Ancak, arzu ve istek gibi insanın doğuştan gelen kusurlarına
karşın bu olumsuz durumdan kurtulma potansiyeli de vardır. Bu nedenle doğum olumlu
ve kurtuluş imkanıdır. Doğum ritüeli ise kurtuluş yolunda iyi karma biriktirmek için
olumlu bir başlangıç ve hazırlık anlamına gelir. Ölüm sonrası yakılan beden süfli
bedendir. Önceki yaşamın tüm eylem ve düşüncelerinin izlerini taşıyan ince bedense
korunur ve atmanı (ruhu) çevreler ve korur. Bu, olumsuz izlerle dünyaya gelen ruh
kurtuluşa ulaşamaz. Özellikle gerçek bilginin kavranması için zihindeki izler
silinmelidir. Çünkü bilinç altına yerleşmiş olan düşünceler yaşantıya ve düşünceye
olumsuz anlamda yön verir. Bu sebeple, doğum ritüelinde bu izlerin silinmesi için yapılan uygulamalar vardır. Hinduizm’de doğum algısının olumsuz olması, jatakarma
ritüelinin oluşumunu büyük oranda etkilemiştir. The subject of the article is jatakarma, which is the birth perception and birth ritual in
Hinduism. The main purpose of the birth ritual is to purify and bless the newcomer to
the world. Because birth is the result of bad karma from the previous life of the soul,
which is subject to reincarnation because it cannot reach moksha. This is why in
Hinduism every newborn human is considered unclean and ritual is required for
purification. For this reason, the birth ritual is performed immediately after birth. In the
ceremony, the following three rites are performed respectively; ritual of mind/wisdom
generation, longevity and power. The main purpose of the article is to reveal that the
perception of birth forms a whole with the concepts of karma, death, samsara, moksha
and is shaped according to these. Accordingly, birth was evaluated within the framework
of these salvation concepts. Keeping the mind away from Brahman connects man to the
world, causes accumulation of bad karma and distances him from salvation. In this
respect, birth is negative, pain and suffering. However, besides the innate flaws of
human beings such as desire and desire, there is the potential to get rid of this negative
situation. Therefore, birth is positive and an opportunity for salvation. Birth ritual, on
the other hand, signifies a positive start and preparation for accumulating good karma
on the path to salvation. The body that is burned after death is the subtle body. The
subtle body, which bears the traces of all the actions and thoughts of the previous life,
is preserved and surrounds and protects the atman (spirit). The soul that comes into the
world with these negative traces cannot reach salvation. In particular, the traces in the
mind should be erased in order to grasp the true knowledge. Because thoughts settled
in the subconscious give negative direction to life and thought. For this reason, there are
applications made to erase these traces in the birth ritual. Therefore, the negative
perception of birth in Hinduism greatly affected the formation of the jatakarma ritual.