Barajların deşarj yapılarındaki akış karakteristikleri ve enerji kırıcı yapıların etkinliğinin sayısal analizi
Citation
Oğraş, S. ve Önen, F. (2022). Barajların deşarj yapılarındaki akış karakteristikleri ve enerji kırıcı yapıların etkinliğinin sayısal analizi. Dicle Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Mühendislik Dergisi, 13(4), 749-770.Abstract
Baraj mühendisliğinin araştırma konularından olan barajların deşarj yapılarının hidrolik karakteristikleri
ve ortaya çıkan enerjinin güvenli ve ekonomik olarak dağıtımının sağlanması hususu dikkate alındığında
etkin bir proje tasarımı için yapılacak fiziksel modelleme, prototip deneyler ve sayısal modelleme
sonuçlarının birlikte değerlendirilmesi gerekmektedir. Deşarj yapılarının performansını değerlendirmek
için kullanılan fiziksel model yöntemi geçmişte ve günümüzde başarılı olmasına rağmen HAD
(Hesaplamalı Akışkan Dinamiği) yönteminin de fiziksel modellemeye göre çeşitli avantajlar sunduğu
bilindiğinden günümüzde yapılacak hidrolik alanındaki mühendislik tasarımları artık deneysel çalışmalar
ile birlikte HAD yazılımının kullanılmasını gerektirmektedir. Bu tür programların birçok hidrolik yapıların
projelendirilmesinde kullanılması, planlanmada daha az hata oluşmasını, daha kısa zamanda ve daha
ekonomik olarak yapılmasını sağlayacaktır. Bu çalışmada fiziksel model çalışmalarıyla belirlenen Ilısu
Barajı dolusavak yapısındaki hidrolik karakteristikler ve enerji kırıcı yapıların etkinliği Hesaplamalı
Akışkanlar Dinamiği (HAD) yöntemi ile sayısal olarak incelenmiştir. Çalışmanın sayısal modellemesinde
özellikle açık kanal akımı, sediment taşınımı, oyulma gibi problemlerin çözümünde başarılı bir yazılım
olan Flow3D kullanılmış olup sayısal hesaplamalardan elde edilen su yüzü, basınç değerleri ve hız
profileri, 1/100 ve 1/30 model ölçekleriyle yapılan fiziksel model deney ölçümleriyle karşılaştırılarak ilgili
sayısal analiz yönteminin performansı değerlendirilmiştir. Physical modeling, prototype experiments and numerical modeling results should be evaluated together
for effective design, considering the hydraulic properties of the discharge structures of dams, which are
research subjects of dam engineering, and the safe and economical distribution of the resulting energy.
Although the physical model method used to evaluate the performance of discharge structures has been
successful in the past and today, it is known that the CFD method offers various advantages over physical
modeling. Engineering designs in the field of hydraulics to be made today require the use of CFD
(Computational Fluid Dynamics) software together with experimental studies. Because the use of such
programs in the design of many hydraulic structures will ensure that there are fewer mistakes in planning,
and that it will be done in a shorter time and more economically. In this study, the hydraulic characteristics
in the discharge structures determined by the physical model studies and the efficiency of the energy
dissipating structures were numerically investigated by the Computational Fluid Dynamics (CFD) method.
In the numerical modeling of the study, Flow3D, a successful software, was used to solve problems such
as open channel flow, sediment transport, and scour, and the water surface pressure values and velocity
profiles obtained from numerical calculations were compared. In this comparison, the performance of the
numerical analysis method was evaluated by using the physical model test measurements made with the
1/100 and 1/30 scale models.