Hıristiyan Avrupa'nın cadılarından sinemanın masumlarına dönüşüm (Netflix filmleri örneği)
Citation
Öner, Y. ve Seyfeli, C. (2022). Hıristiyan Avrupa'nın cadılarından sinemanın masumlarına dönüşüm (Netflix filmleri örneği). e-Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi, 14(2), 477-497.Abstract
Makalenin konusu Hıristiyan Avrupa’nın cadılık fikrinin sinemanın gücüyle masumlara dönüşümüdür. Konu, Netflix’in orjinal yapımı olan Cursed (Lanetli), Luna Nera (Kara Ay) ve Akelarre (Kurtuluş Ayini) isimli filmlerle sınırlandırılmıştır. Bu filmler hem konunun anlaşılması hem de Netflix’in konuya bakış açısının ortaya konulması açısından yeterli düzeydedir. Burada temel amaç Hıristiyan dünyada cadılığa yüklenen anlamı ve bu anlamın sinemanın gücüyle masumiyete dönüştürülmesini açığa çıkarmaktır. Çalışmada önce Avrupa’da cadılık ve bunun Hıristiyanlıkla ilişkisi tarihsel verilere dayanarak ele alınmıştır. Film çözümlemesinde ise Avrupa’da eskiden yaşananla sinemadaki kurgusal yansıması arasında karşılaştırmaya dayalı yorumu hedeflenmiştir. Avrupa’da yaşanan cadı avı sürecinde Kilise, topluma zarar vereceğini düşündüğü cadılığın karşısında yer almış ve koruma içgüdüsüyle hareket ederek yıkıcı sonuçlara ve ölümlere sebep olmuştur. Sinema, suçluların masumiyetini açığa çıkarma yoluyla Kilise’nin geçmişteki bu değiştiremediği günahı ifadeye dökmekte ve itiraf mekanizmasını çalıştırmaktadır. Böylece bugünkü Kilise’nin itirafını ve masumiyetini mümkün kılmaktadır. Dolayısıyla çalışmada örneklem olarak seçilen üç filmin yayıncı platformu olan Netflix, bir yandan cadı olarak nitelendirilen insanların masumiyetini ortaya koymaya çalışırken diğer yandan Kilise açısından bir günah çıkarma eylemine girişmiştir. Burada verilmek istenen mesajlar neticesinde cadılarla birlikte Kilise de aklanmaya çalışılmış ve böylece dinden uzaklaşma eğiliminde olan modern insanla bağların güçlendirilmesi hedeflenmiştir. The subject of the article is to highlight how the idea of witchcraft in Christian Europe is depicted as a reflection innocence, by means of cinema, in the example of Netflix movies. The subject is limi- ted to Netflix’s original productions of the series such as Cursed and Luna Nera and the movie Ake- larre. These films are sufficient in terms of both understanding the subject and revealing Netflix’s point of view. The main purpose here is to reveal the meaning attributed to witchcraft in the Christi- an Europe and to reveal the transformation of this understanding into innocence through cinema. In the study, based on historical background, witchc- raft in Europe and its relationship with Christia- nity are discussed. In the film analysis, it is aimed to develop an interpretation based on the compari- son between what happened past in Europe and its fictional reflection in the cinema. During the wit- ch hunt in Europe, the Church opposed witchcraft, because it was thought that witchcraft would harm the society, for this reason, the Church assumed an attitute with the instinct of protecting the public, causing devastating results and deaths. By reve- aling the innocence of the criminals, the cinema expresses this sin of the past that the Church could not change and activates the confession mecha- nism. Thus it wishes to make possible the confes- sion and innocence of the Church today. Netflix, the broadcaster platform of the three productions selected as samples in the study, on the one hand, tried to reveal the innocence of people who were described as witches, and on the other hand, en- gaged in an act of confession for the Church. As a result of the messages to be given here, the Church tried to be acquitted together with the witches and it was aimed to strengthen the ties with the modern people (viewer) who tended to move away from religion.
Volume
14Issue
2URI
https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/1136444https://hdl.handle.net/11468/10972
https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/1136444