Türkiye’deki uluslararası birleşme ve satın almalarda sahiplik düzeyi: Sektör, ülke kökeni ve deneyimin etkileri
Citation
Kayacı, A. ve Dülek, Ö. (2021). Türkiye’deki uluslararası birleşme ve satın almalarda sahiplik düzeyi: Sektör, ülke kökeni ve deneyimin etkileri. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, 56(4), 3018-3033.Abstract
Bu araştırmada, gelişmekte olan ülkelerde gerçekleşen uluslararası birleşme ve satın alma faaliyetlerinde çok uluslu işletmelerin tercih ettiği satın alma oranı üzerinde endüstri türünün, ana ülke kökeninin ve uluslararası yatırım deneyiminin etkileri araştırılmıştır. İlgili değişkenler, kaynak temelli yaklaşım, kurumsal kuram ve örgütsel öğrenme perspektifleri ile temellendirilerek araştırma modeline dahil edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre hizmet endüstrisinde gerçekleşen uluslararası birleşme ve satın alma faaliyetlerinde daha düşük düzeyde satın alma oranı gerçekleşmektedir. Öte yandan, ana ülkenin gelişmiş ekonomiler arasında yer alması halinde satın alma oranı hizmet sektöründeki satın almalarda artmaktadır. Benzer şekilde, hizmet sektöründeki çok uluslu işletmelerin Türkiye’deki önceki satın alma deneyimleri satın alma oranını olumsuz şekilde etkilemektedir. Sonuçta çalışmamız kaynak temelli yaklaşım açısından destekleyici bulgular elde ederken, kurumsal kuram ve örgütsel öğrenme yaklaşımları açısından farklı sonuçlara ulaşılmıştır. In this study, the effects of industry, country of origin and international investment experience on ownership level of cross-border merger and acquisitions in emerging markets are tried to be investigated. Related variables are joined to research model by linked with resource-based view, institutional theory and organizational learning perspectives. According to findings of the study, ownership level of cross-border merger and acquisitions in service industry would be lower. However, when the home country is from advanced economies, ownership level in service industry acquisitions would increase. Relatedly, the acquisition experience of multinational corporations in Turkey would affect ownership level negatively in service industry. As a conclusion, our study has got supportive findings in accord with the resource-based view but disconfirming results with the institutional theory and organizational learning perspective.
Volume
56Issue
4URI
https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/517983https://hdl.handle.net/11468/10931
https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/517983