Sağlık yöneticilerinin kurumsal stratejik yönetim araçlarını bilmelerini etkileyen faktörlerin Chaid analizi yöntemiyle incelenmesi
Künye
Çağatay, A. ve Kızılkaya, S. (2022). Sağlık yöneticilerinin kurumsal stratejik yönetim araçlarını bilmelerini etkileyen faktörlerin Chaid analizi yöntemiyle incelenmesi. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(24), 407-431.Özet
Araştırmada kurumsal stratejik yönetim araçlarının bilinirliğini etkileyen faktörlerin neler olduğu ortaya
konulmaya çalışılmıştır. Kurumsal stratejik yönetim araçları “stratejik planlama aracı, misyon ve vizyon, kurumsal
karne, temel yeterlilik, bilgi yönetimi, değerlendirme ve kontrol, toplam kalite yönetimi, stratejik insan kaynakları
işletme yetenekleri” olarak belirlenmişken faktörler olarak da “cinsiyet, eğitim durumu, hastanedeki görev, yaş,
toplam çalışma yılı, hastane türü, hastanedeki çalışma yılı, stratejik yönetim alanında eğitim alma durumu, hastane
çevresindeki rekabet durumu ve çevrede faaliyette bulunan başka hastanelerin varlığı” değişkenleri belirlenmiştir.
Araştırma Samsun ilinde kamu ve özel sağlık kurumlarında çalışan sağlık yöneticilerine yönelik çalışma yapılmış
olup çalışmayı yapmak için anket uygulamasına başvurulmuştur. Elde edilen veriler kurumsal stratejik yönetim
araçlarının bilinirliğini etkileyen faktörlerin Veri Madenciliği yöntemleri içerisinde yer alan Karar Ağaçlarından
Chaid analizi ile çözümleme yoluna gidilmiştir. Burada amaç, sağlık sektöründe çalışan yöneticilerin kurumsal
stratejik yönetim araçlarını bilinirliğini etkileyen faktörleri ortaya koyarak güçlü ve zayıf yönler belirlenmeye
çalışılmıştır. Yapılan çözümleme sonucunda, en çok bilgi sahibi olunan aracın misyon ve vizyon aracı olduğu, en
az bilgi sahibi olunan aracın ise işletme yetenekleri olduğu tespit edilmiştir. Çalışmada genel olarak hastanedeki
pozisyonu düşük olan ve stratejik yönetim eğitimi almış olanların kurumsal stratejik yönetim araçlarıyla ilgili daha
çok bilgiye sahip olduğu tespit edilmiştir. The research has tried to reveal the factors affecting the awareness of corporate strategic management tools. While
the corporate strategic management tools were determined as "strategic planning tool, mission and vision,
scorecard, basic competence, information management, evaluation and control, total quality management, strategic
human resources, business capabilities", the factors were determined as "gender, educational status, position in the
hospital". , age, total years of work, type of hospital, years of work in the hospital, education in the field of strategic
management, the competitive situation in the hospital environment, and the presence of other hospitals operating
in the area were determined. Research A study was conducted on health managers working in public and private
health institutions in Samsun and a questionnaire was applied to conduct the study. The obtained data were
analyzed by Chaid analysis from Decision Trees, which is included in Data Mining methods, of the factors
affecting the awareness of corporate strategic management tools. The aim here is to determine the strengths and
weaknesses by revealing the factors that affect the awareness of the corporate strategic management tools of the
managers working in the health sector. As a result of the analysis, it has been determined that the most
knowledgeable tool is the mission and vision tool, and the least knowledgeable tool is business capabilities. In the
study, it has been determined that those who have a low position in the hospital and who have received strategic
management training have more information about corporate strategic management tools.
Cilt
12Sayı
24Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2489404https://hdl.handle.net/11468/10911