The role of institutional distance, business group affiliation and ownership level in cross-border M&As of Turkish firms
Citation
Kayacı, A. (2020). The role of institutional distance, business group affiliation and ownership level in cross-border M&As of Turkish firms. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 16(3), 623-638.Abstract
Institutional environment has become a key phenomenon for internationalization studies of emerging market firms. As the presence of emerging market firms has increased in global economy, the investigation of the impacts of institutional environment on internationalization has become vital. The aim of this study is to examine the impacts of formal and informal institutional environment differences and business group affiliation on the choice of ownership level in cross border merger and acquisitions of Turkish firms. The study has analyzed 280 completed cross border merger and acquisitions of Turkish firms between years 1987-2018. As the formal institutional distance increases, Turkish firms prefer lower level of equity ownership. In contrast, Turkish firms prefer higher level of ownership as the informal institutional distance increases. Moreover, business group affiliation has a mitigating effect only in informal institutional distance and ownership level relationship. Kurumsal çevre kavramı, gelişmekte olan ülke şirketlerinin uluslararasılaşması yazınında birfenomen hâline gelmiştir. Gelişmekte olan ülke şirketlerinin küresel ekonomideki görünürlükleri arttıkçabu şirketlerin uluslararasılaşmasını etkileyen kurumsal çevre değişkenlerini dikkate almak önemlihâle gelmiştir. Bu çalışmanın amacı, resmi ve gayrı resmi kurumsal çevre farklılıklarının ve işletmegrubuna bağlı olmanın, Türk şirketlerinin uluslararası birleşme ve satın almalarında sahiplik derecesineetkilerini incelemektir. Çalışma 1987 ve 2018 yılları arasında Türk şirketleri tarafından tamamlanmış280 uluslararası birleşme ve satın almayı incelemiştir. Türk şirketleri resmi kurumsal mesafe arttıkçadüşük seviyede sahiplik düzeyi tercih etmektedir. Öte yandan Türk şirketleri gayrı resmi kurumsal mesafearttıkça yüksek seviyede sahiplik düzeyini tercih etmektedir. Ayrıca, işletme grubuna bağlı olmanın sadecegayrı resmi kurumsal mesafenin sahiplik derecesi ile ilişkisinde zayıflatıcı etkisi tespit edilebilmiştir.
Volume
16Issue
3URI
https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/451016https://hdl.handle.net/11468/10805
https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/451016