Covid 19 pandemisinin Türkiye’de dijital bankacılık ürün ve hizmetlerinin kullanımı üzerindeki etkisi
Citation
Beybur, M. ve Çetinkaya, M. (2020). Covid 19 pandemisinin Türkiye’de dijital bankacılık ürün ve hizmetlerinin kullanımı üzerindeki etkisi. Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(2), 148-163. https://doi.org/10.46452/baksoder.829078Abstract
2019 Aralık ayında Çin’in Wuhan kentinde ilk olarak görülen Covid-19 tüm dünyayı etkisi altına almış ve 11 Mart 2020 itibariyle Dünya Sağlık Örgütü(WHO) tarafından pandemi olarak ilan edilmiştir. Covid-19’un pandemi olarak ilan edilişi ile aynı tarihte Türkiye’de ilk Covid-19 vakası kayıtlara girmiştir. Covid -19’un pandemi olarak ilan edilmesi ile birlikte ülkeler, pandeminin yıkıcı ekonomik etkilerini azaltmak adına, hem para politikaları, hem de maliye politikalarını eş zamanlı olarak uygulamaya koymuşlardır. Pandemiyi kontrol altına almak için uygulamaya konulan tedbirler, tedarik ve tüketim zincirinde aksaklıkların ortaya çıkmasına, ekonomilerin üretim kapasitelerinin düşmesine, bazı sektörlerde üretimin tamamen durmasına neden olmuştur. Bunun sonucunda ülkeler pandeminin yarattığı negatif etkileri ortadan kaldırmak için farklı politikalar ve stratejiler belirlemişlerdir. Tüm dünya ülkelerinde olduğu gibi Türkiye de pandeminin etkilerini önleyici sağlık önlemleri ve bununla birlikte ekonomik önlemler almıştır. Pandemi tüm sektörleri etkilemiştir ancak bankacılık sektörü diğer sektörlerden ayrışarak, gerek dijital kanalların kullanımı ile gerekse likidite sağlayan kurumlar olarak pandemi sürecinde sektörler arasında baş aktör olarak görev yapmaktadır. Bununla birlikte pandemi sürecinde hastalığın bulaşıcılığı temas vasıtasıyla olduğundan dolayı temasın minimum seviyeye indirilmesi gerekliliği ön plana çıkmış ve tüm sektörlerde dijital dönüşüm zaruret haline gelmiştir.
Pandemi ile birlikte dijitalleşme daha stratejik bir önem kazanmış ve salgın tüm sektörlerde dijital dönüşümün hızlanmasına neden olmuştur. Bankacılık sektörü ise dijitalleşme açısından diğer sektörlere
nazaran pandemiye daha hazırlıklı olan bir sektör konumundadır. Bu çalışmada dijitalleşme konusunda diğer sektörlere göre daha ileri düzeyde olan bankacılık sektörünün dijital ürün/hizmetlerinin kullanım verileri analiz edilmiş ve bu analiz sonucunda pandeminin dijital bankacılık ürün/hizmetlerinin kullanımı üzerindeki etkisi açıklanmaya çalışılmıştır. Çalışmaya ait analizde halen devam etmekte olan Covid-19 pandemisinin başladığı günden günümüze kadar olan süreci ve öncesini içerisine alan 2019 Eylül ve 2020 Eylül dönemleri arasındaki bir yıllık sürece ait dijital bankacılık ürün/hizmetlerine dair verilerden yararlanılmıştır. Covid-19, which was first seen in Wuhan, China in December 2019, affected the whole world and was declared as a pandemic by the World Health Organization (WHO) as of March 11, 2020. With the proclamation of the pandemic on the same date as the first cases in Turkey Covid-19 it was entered into the record. With the declaration of Covid -19 as a pandemic, countries have implemented both monetary policies and fiscal policies simultaneously in order to reduce the devastating economic effects of the pandemic. The measures taken to control the pandemic caused disruptions in the supply and consumption chain, the production capacity of the economies to decrease, and the production in some sectors to stop completely. As a result, countries have determined different policy strategies to eliminate
the negative effects of the pandemic. As in all countries of the world preventive health measures and the
impact of the pandemic in Turkey, however, it has taken economic measures. The pandemic affected all
sectors, but the banking sector differentiates from other sectors and acts as the leading actor among the
sectors in the pandemic process, both through the use of digital channels and as institutions that provide
liquidity. However, since the infectiousness of the disease is through contact during the pandemic process, the necessity of minimizing contact has come to the fore and digital transformation has become a necessity in all sectors. With the pandemic, digitalization has gained a more strategic importance and
the epidemic has accelerated digital transformation in all sectors. The banking sector is in position that is a more prepared for the pandemic compared to other sectors in terms of digitalization.
In this study, the usage data of digital products / services of the banking sector, which is more advanced than other sectors in digitalization, are analyzed and as a result of this analysis, the effect of the pandemic on the use of digital banking products / services is tried to be explained. In the analysis of the study, data on digital banking products / services belonging to the one-year period between September 2019 and September 2020, which includes the process from the beginning of the ongoing Covid-19 pandemic to the present and before.