Muharrem Ertaş icrâsında bozlakların incelenmesi
Citation
Çelik, S., & Eroğlu, E. (2019). Muharrem Ertaş icrâsında bozlakların incelenmesi. International Language, Literature and Folklore Researchers Journal, 1(19), 193–208. http://dx.doi.org/10.12992/TURUK847Abstract
Kırşehir yöresi Anadolu coğrafyası içerisinde, bilinen en eski Türkmen
yerleşim bölgesidir. Kadim kültürel birikimin bir sonucu olarak; Türk folkloru
içerisinde Kırşehir yöresi müzikleri büyük önem teşkil etmekle beraber, büyük
bozlak ustası ozan Muharrem Ertaş’ın da bu yöreden çıkması dikkatleri
üzerine çekmiştir. Bozlak kavramı; Türk halk müziğinde Orta Anadolu’yu
kapsayan bir uzun hava türü olmasının dışında, aynı zamanda özellikle
Çukurova kısmında hikâyeli türküler olarak karşımıza çıkmaktadır. Türkçe bir
kelime olduğu için Türk Dünyası’nda da birbirine yakın manalarda
kullanılmaktadır. Bozlaklar başta Türkmen boylarının gezip dolaştığı
yerlerdeki acıklı olayları konu alan türküler ve bir türkü makamı iken, gelenek
hâline gelmiş ve asıl karakterini Orta Anadolu’ da, Toroslar’da özellikle Orta
Anadolu’da Abdalların yoğun olarak yaşadığı yerlerde devam ettirmiş, yıllar
boyu bu geleneği sürdürmüştür. Bu gibi etmenler doğrultusunda; Muharrem
Ertaş’ın sanatı, ozanlığı, yaratıcılığı ve onunla bütünleşen bozlakları
incelenmiş, tetkik edilmiştir. Muharrem Ertaş; bozlak okumadaki tavır, üslup,
yorum ve çalıp söyleme tekniğine dayanarak adeta bozlak okumak için
yaratılmış bir ses olduğunu söylemek mümkündür. Çünkü ses genişliği, rengi
ve tınısının yanı sıra; gırtlak nağmeleri, çarpma, ve trilleri kendine has vokal kullanım teknikleriyle bütün bunların yanında iyi bir bozlak icracısı olarak bir
çok şiir ve koşmayı bozlağa dönüştürmüştür. TRT Türk Halk Müziği
Repertuvarına ve Millî Folklor Araştırma Dairesi Arşivi’ne başta bozlaklar
olmak üzere birçok eser kazandırmıştır. Elimizde bulunan, Ses Arşivi
üzerinden 12 bozlak incelenmiştir. İncelemeler neticesinde Muharrem Ertaş
bozlakları Karacaoğlan, Pir Sultan, Dadaloğlu ve Âşık Said gibi önemli halk
şairlerinin eserlerini bozlak olarak icra ettiği görülmektedir. Konu içeriği
bakımından ayrılık, hasret, ölüm, özlem, gurbet, göç gibi konar-göçer halkın
hayatını anlatmaktadır. Bu bozlakların tüm hece ölçüsü 11’ li olarak tespit
edilmiştir. Kırşehir region is the oldest known Turkmen settlement in Anatolia. As a
result of ancient cultural accumulation; Although the music of Kırşehir region
is of great importance in Turkish folklore, it was noted that the great bozlak
master poet Muharrem Ertaş came out from this region. The concept of
bozlak; in addition to being an unmetered folk song genre covering the Central
Anatolia in Turkish folk music, it also appears as story folk songs especially in
Çukurova. Since Turkish is a word, it is also used in the Turkish world in
close meanings. While Bozlaks were folk songs and folk songs about the
pathetic events in the places where the Turkmen tribes wandered, it became a
tradition and continued its main character in the Central Anatolian, in Taurus
regions especially in the Central Anatolia where the Abdals lived intensively
and continued this tradition for years. In line with such factors; Muharrem
Ertaş's art, poetry, creativity and the pitfalls that integrate with him were
examined. Muharrem Ertaş; It is possible to say that it is a voice created for
singing, based on the attitude, style, interpretation and playing, technique of
singing expression. Because in addition to sound width, color and timbre; In
addition to all these, he has transformed to bozlak style many poems and
koşma into with his own vocal techniques, such as larynx tunes, agilities,
bumps and trill. TRT Turkish Folk Music Repertoire and National Folklore
Research Department Archives, especially in the field has brought many
works. 12 bozlaks were examined through the Audio Archive. As a result of the
investigations, it is seen that important folk poets’s such as Karacaoğlan, Pir
Sultan, Dadaloğlu and Aşık Said performed as Bozlak. Describes the life of the
nomadic people such as separation, longing, death, longing, expatriate,
migration The whole syllable size of these disturbances was determined as 11.
Volume
7Issue
19URI
http://www.turukdergisi.com/Makaleler/1609494160_23.S.Çelik%20193-208.pdf.pdfhttps://hdl.handle.net/11468/10314