Gezer, Melehat2022-11-222022-11-222020Gezer, M. (2020). Good human good citizen from the perspective of secondary school students. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 49(2), 995-1024.1302-9967https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/424678https://hdl.handle.net/11468/10841https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/424678In this study it was aimed to determine the perceptions of secondary school students regarding good human and good citizen. The study was conducted with the participation of 114 students attending eighth grade. The research data were collected through a questionnaire consisting of two open-ended items. The obtained data were analyzed by descriptive analysis technique. The students’ views about both good human and good citizen were categorized under two dimensions: value and behavior. In the research, it was determined that the participants identified the good human mostly with the benevolence, honesty, considering others’ good/right/ not being selfish, tolerance, being moral, generosity, mercy, and not breaking one’s heart. Treating others respectfully and showing love, being respectful to such species of living creatures as animals and plants; protecting the environment, spreading positive energy, being polite and speaking nicely were among the values emphasized for good human. The values attributed to the good citizen by the participants were benevolence, tolerance, being dependable, and being fair. Protecting the country, being sensitive to-protecting the nature, obeying the social rules, respecting the society, treating people well/not disturbing them/not applying violence to them, taking others’ interests into consideration, setting a model as a person were expressed as behaviors expected from a good citizens by the participants.Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin iyi insan ve iyi vatandaşa yönelik algılarınınbelirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma, sekizinci sınıfa devam eden 114 öğrencininkatılımıyla yürütülmüştür. Araştırma verileri açık uçlu iki maddeden oluşan anket formuile toplanmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz tekniğiyle çözümlenmiştir.Öğrencilerin hem iyi insan hem de iyi vatandaş hakkındaki görüşleri değer ve davranışolmak üzere iki boyut altında kategorize edilmiştir. Araştırmada katılımcıların iyi insanı;en fazla yardımseverlik, dürüstlük, başkalarının iyiliğini/hakkını düşünme/bencilolmama, hoşgörü, ahlaklı olma, cömertlik, merhamet ve kalp kırmama değerleri ileözdeşleştirdiği belirlenmiştir. Diğer bireylere saygılı davranma ve sevgi gösterme,hayvan/bitki gibi canlı türlerinin yaşamına saygılı olma/onlara iyi davranma/çevreyikoruma, pozitif enerji yayma, nezaketli olma ve güzel konuşma ise iyi insan için en sıkvurgulanan davranışlar arasında yer almıştır. Katılımcıların iyi vatandaşa atfettiklerideğerler; yardımseverlik, hoşgörü, dürüstlük/güvenilir olma ve adil olma şeklindedir.Vatanı koruma, çevreye duyarlı olma-koruma, toplumsal kurallara uyma, topluma saygılıolma, insanlara iyi davranma/rahatsızlık vermeme/şiddet uygulamama, başkalarınınçıkarlarını gözetme ve örnek insan olma katılımcılar tarafından iyi vatandaşın göstermesigereken davranışlar olarak ifade edilmiştir.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessGood humanGood citizenThe secondary school studentsSocial studiesİyi insanİyi vatandaşOrtaokul öğrencileriSosyal BilgilerGood human good citizen from the perspective of secondary school studentsOrtaokul öğrencilerinin perspektifinden iyi insan iyi vatandaşArticle4929951024WOS:00058333260001542467810.14812/cufej.673422N/A