Dodur, Halime Miray SümerKumaş, Özlem Altındağ2023-03-152023-03-152021Dodur, H. M. S. ve Kumaş, Ö. A. (2021). “Disleksi bilgi ve inanç ölçeği”nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 11(1), 115-131.2146-56062687-6574https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/490967https://hdl.handle.net/11468/11387https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/490967Bu araştırmada “Disleksi Bilgi ve İnanç Ölçeği”nin (Scale of Knowledge and Beliefs about Developmental Dyslexia) Türkçe uyarlamasının, geçerlilik ve güvenilirlik çalışmalarının yapılması amaçlanmıştır. Araştırmanın katılımcıları yaşları 28 ile 59 arasında, 260 sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmada katılımcıların “Disleksi Bilgi ve İnanç Ölçeği”ni doldurmaları istenmiştir. Ölçeğin geçerliliğini belirlemek için kapsam, yapı, ayırt edici ve yordama geçerliği analizleri yapılmış; güvenilirliğini belirlemek içinse iç tutarlılık Cronbach Alfa katsayısı hesaplanmıştır. Analizlerin sonucunda DFA sonuçlarına göre ölçeğin üç faktörlü bir yapısının olduğu, model uyum indekslerinin iyi düzeyde olduğu (χ2/sd=2.80, RMSEA=.080, SRMR=.052, NFI=.90, NNFI=.93, CFI=.93, IFI=.93, GFI=.93, AGFI=.90) bulunmuştur. Güvenirlik analizleri sonucunda ölçeğin geneli ve alt ölçekler için hesaplanan iç tutarlık katsayılarının .78 ile .87 arasında değiştiği bulunmuştur. Ölçek maddelerinin ayırt edicilik düzeylerinin .30 üzerinde yani yeterli olduğu görülmüştür. Analizler sonucunda araştırmacılar tarafından kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir araç olduğu belirlenmiştir.The aim of this study is to adapt the “Scale of Knowledge and Beliefs about Developmental Dyslexia” developed by Soriano-Ferrer ve Echegaray-Bengoa (2014) to Turkish. The participants are 260 classroom teachers whose age range varies between 28 and 59. Concerning the validity of the scale various analyses were performed including content validity analysis, construct validity analysis, discrimination power analysis, and predictive validity analysis. About the reliability of the scale internal consistency Cronbach Alpha coefficient was calculated. The findings indicated that the scale has three factors and good modal fit indices (χ2/sd=2.80, RMSEA=.080, SRMR=.052, NFI=.90, NNFI=.93, CFI=.93, IFI=.93, GFI=.93, AGFI=.90). Reliability analyses showed that internal consistency coefficients for the scale as a whole and the factors vary between .78 and .87. Discrimination power of the items in the scale is found to be more than .30 which reflects a desired level of discrimination. According to results of CFA, it was determined that the three-factor structure of the original form of scale was confirmed in the Turkish culture.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessDisleksi bilgi ve inanç ölçeğiGeçerlikGüvenirlikScale of knowledge and beliefs about developmental dyslexiaValidityReliability“Disleksi bilgi ve inanç ölçeği”nin geçerlik ve güvenirlik çalışması“Disleksi bilgi ve inanç ölçeği”nin geçerlik ve güvenirlik çalışmasıValidity and reliability analyses of the “Scale of knowledge and beliefs about developmental dyslexia”Validity and reliability analyses of the “Scale of knowledge and beliefs about developmental dyslexia”Article11111513149096710.23863/kalem.2020.160