Erdoğdu, M. Yüksel2022-04-182022-04-182006Erdoğdu, M. Y. (2006). Ana baba tutumları ile öğretmen davranışlarının çocuklarda öğrenilmiş çaresizlik düzeyi ile ilişkileri. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 13(3), 98-105.1301-3904https://app.trdizin.gov.tr/makale/T0RJM05EVTEhttps://hdl.handle.net/11468/9682Amaç: Bu araflt›rman›n amac›; ana-baba tutumlar›, ö¤retmen davran›fllar› ve ö¤rencilerin ö¤renilmifl çaresizlik düzeyi ile iliflkilerini tespit etmektir. Bu ba¤lamda ana-baba tutumlar› ile ö¤retmen davran›fllar›n›n ö¤rencilerdeki ö¤renilmifl çaresizlikle iliflkilerinin regresyon analizi ile önem s›ralamas›n›n ortaya konulmas› amaçlanm›flt›r. Yöntem: Araflt›rman›n evreni Diyarbak›r ilinde ilkö¤retim okulu 1. kademede okuyan 5. s›n›f ö¤rencileridir. Alt, orta ve üst sosyo-ekonomik düzeydeki ailelerin çocuklar›n›n devam etti¤i üç okuldan seçkisiz olarak seçilen 191 ö¤renci bu araflt›rman›n örneklemini oluflturmaktad›r. Araflt›rmada Ö¤renilmifl Çaresizlik Ölçe¤i, Ana-Baba Tutumlar› Ölçe¤i ve Alg›lanan Ö¤retmen Davran›fllar› Ölçe¤i kullan›lm›flt›r. Sonuçlar: Çocukta ö¤renilmifl çaresizli¤in oluflumunda annenin çocuklar›na yönelik otoriter davran›fllar›, baban›n ve ö¤retmenin otoriter davran›fllar›na göre daha etkili bir faktör oldu¤u araflt›rma bulgular›yla ortaya konmufltur. Erkek ö¤renciler, k›z ö¤rencilere göre daha yo¤un ö¤renilmifl çaresizlik yaflamaktad›rlar. Ailenin sosyo-ekonomik düzeyleri ile ö¤renilmifl çaresizlik aras›nda iliflkiler bulunmaktad›r Ö¤renilmifl çaresizli¤in oluflumunda ö¤rencilerin yükleme biçimleri önemlidir. Ö¤rencilerin baflar›s›zl›¤a karfl› içsel yükleme yapmalar› ö¤renilmifl çaresizli¤e neden olmakla birlikte, d›flsal yükleme yapmalar› ö¤renilmifl çaresizli¤e sebebiyet vermemektedir. Tart›flma: Sa¤l›kl› bir kiflilik geliflimi aç›s›ndan çocuklar›n sorunlar› ile bafl edebilmesi aç›s›ndan desteklenmesi gerekmektedir. Sorunlar›yla bafla ç›kmada baflar›l› olan bireyler kendilerine yönelik olumlu bir benlik gelifltirecekler, buna karfl›l›k sorunlar›yla bafla ç›kmada baflar›s›z olan çocuklar›n ise kendilerine yönelik olumsuz benlik gelifltirmeleri kaç›n›lmaz olacakt›r. Özellikle anne-baba ve ö¤retmenlerin çocuklara yönelik yaklafl›mlar› onlar›n kendilerine yönelik olumlu benlik gelifltirmelerinde etkilidir.Objective: The aim of this research was to investigate the relationship between parents' attitudes and teachers' behaviours and learned helplessness levels of children. Regression analysis was performed in the current study to find out the impact of parents' and teachers' attitutes to learned helplessness levels of students. Method: The subjects of the study was 191 fifth grade primary school students in Diyarbak›r who had been selected randomly from three primary schools of lower, medium and higher socio-economical levels. Learned Helplessness Scale, Parents' Attitudes Scale and Perceived Teachers' Behaviours Scale was three scales used in the research. Results: Mothers' authoritarian attitutes towards their children were found to be a more effective factor than fathers' and teachers'attitutes in terms of consisting learned helpessness in children. Male students were observed to experience more intense learned helpnessness than female students. A relation was been found between the socio-economical level of the family and the learned helpessness of the child. Students' styles of charging were also found to be important in consisting learned helplessness. Although students' internal charging against failure caused learned helplessness, their external charging against failure did not result in learned helplessness. Discussion: In order to achieve healthy personalities, children should be supported to develop coping strategies to overcome their problems. Individuals who are succesful in overcoming their problems will develop a positive self-sense and positive personalities. On the other hand, it is inevitable that children who are not able to handle their own problems will have negative personalities. Especially parents' and teachers' attitudes towards children are especially effective for developing positive personalities of children.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessAna-baba tutumlarıÖğretmen davranışlarıÖğrenilmiş çaresizlikParents' attitudesTeachers' behavioursLearned helplessnessAna baba tutumları ile öğretmen davranışlarının çocuklarda öğrenilmiş çaresizlik düzeyi ile ilişkileriThe relationship between parents' and teachers' attitudes and learned helplessness levels of childrenArticle13398105