Kanarya, Bayram2023-04-062023-04-062018Kanarya, B. (2018). Hadislerde asabiyetin reddi ve birlikte yaşama ahlakı-Cahiliye asabiyetinden İslam toplumuna doğru. e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi, 10(3), 831-848.1308-9633https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/306940https://hdl.handle.net/11468/11632https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/306940Hz. Peygamber (sav) sünnetinin, toplumun farklı katmanlarına nasıl etki ettiğinive bunları nasıl birleştirdiğini anlayabilmek için cahiliye toplumunun genelözelliklerini bilmek gerekmektedir. Cahiliye toplumunda kavmiyet merkezli birbakış açısı egemen olmuş, asil, gücü elinde bulunduran ve iktidar sahibi kimselerçoğu zaman baskın olmuştur.Adil ve ahlaklı bir toplum inşa etme, başta Kur’an-ı Kerim olmak üzere hadislerdede özellikle vurgulanmıştır. Bu sebeple Hz. Peygamber (sav) cinsiyetçi vehiyerarşik bir toplum özelliğini gösteren cahiliye zihniyeti ile her fırsattamücadele etmiştir. Hz. Peygamber, herhangi bir kavme mensup olmanın bizatihibir değer ifade etmediğini, asıl kıymetin kişinin ortaya koyduğu iman, pratik veahlak ile ilişkili olduğunun altını çizmiştir.Bu çalışmada yöntem olarak önce Kur’an’daki ilgili ayetler tespit edilmiş, dahasonra hadis kaynakları taranmıştır. Tespit edilen hadisler, konularına göre tasnifedildikten sonra konu ile ilgili telif edilen klasik ve modern kaynaklara müracaatedilmiştir. Bu çerçevede incelediğimiz konu başlıkları ise şöyledir: Cahiliyedöneminde toplumsal yapı, iman kardeşliği bağlamında üst kimlik inşası, nesebindeğil amelin bir kıstas olması, insan onurunun muhafaza edilmesi, katı hiyerarşiksınıflaşmanın reddedilmesi, ahlak, erdem ve adalet temelli bir toplumun inşası.Bu çalışma ile cahiliye kültür ve toplumunda yetişmiş sahâbenin kısa bir zamandiliminde sünnet ile nasıl bir değişim ve dönüşüm yaşadığı, farklı hassasiyetleritaşıyan toplumsal kesimlerin asgari ortak zemin ve fıtrî değerlerde nasıl birleştiğikonularının aydınlatılması hedeflenmektedir.It is necessary to know the general characteristics of the jahiliyya in order to understand how the Sunnah of the Prophet (p.b.u.h) unites the different layers of society. A tribal-centered perspective dominated the society. In this society, the noble, power-holding and power-hungry persons have often become dominant. Equitable and ethical society is emphasized in the Qur'an and hadiths. For this reason, at every opportunity, the Prophet struggled to the mentality of discrimination of jahiliyya and its hierarchical society. The Prophet (p.b.u.h) underlined that being a member of any tribe does not value on the contrary the real value is related to the faith, practice, and morality. As a method, the related verses in the Qur'an detected first, then the hadith sources scanned. After the hadiths are classified according to their subjects, it has been applied to the classical and modern sources related to the subject. The topics we will discuss in this framework are as follows: Social structure during the period of the jahiliyya, construction of a top identity in the context of faith brotherhood, preservation of human dignity, rejection of sharp hierarchical classification, constructing a society based on virtue and justice. This study aims at the following results: How compainons (sahâbe) are experiencing change and transformation in short time, how the social sections with different sensitivities combine in coming to the common grounds and natural values etc.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessHz. Peygamber (sav)HadisAsabiyetBirlikte yaşama ahlakıThe Prophet (p.b.u.h)HadithTribalism (Asabiyyah)Morals of living togetherHadislerde asabiyetin reddi ve birlikte yaşama ahlakı-Cahiliye asabiyetinden İslam toplumuna doğruRejection of tribalism and morals of living together in hadithsArticle10383184830694010.26791/sarkiat.428475