Han, BünyaminDağlı, Abidin2022-03-092022-03-092018Han, B. ve Dağlı, A. (2018). Organizational gossip scale: Validity and reliability study. Turkish Studies (Elektronik), 13(27), 829-846.1308-2140https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpBeU1qQXpNdz09https://hdl.handle.net/11468/9360https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/302203Abstract:The aim of this research is to develop an "Organizational GossipScale" for educational organizations based on teachers' views related toorganizational gossips in schools. During the research, the scaledevelopment phases were followed, first, the literature was reviewed andtheoretical information related to effects of gossip in organizations wasitemized, and then the items were revised based on the opinions ofexperts in the field of educational sciences and the teachers. The final24-item scale form was applied to a study group consisting of 307teachers working in 25 primary schools in Diyarbakır, Turkey. Forvalidity and reliability analyzes; anti-image correlation matrix, item totalcorrelation, explanatory factor analysis, reliability analysis of internalconsistency, correlation between dimensions and confirmatory factoranalysis were performed. The values in the findings of the scale arewithin the acceptable limits and competent according to the acceptedcriteria in the literature. Taking into account the validity and reliabilityanalysis of the scale, it has been decided that this data collection tool isa valid and reliable scale in assessing the gossips among teachers. As aresult, the scale consists of three dimensions (having information,developing relations and organizational harm) and a total of 24 items.Öz:Bu araştırmanın amacı, kamu ilkokullarında görevli ilkokul öğretmenlerin görüşlerine dayalı olarak eğitim örgütleri için bir “Örgütsel Dedikodu Ölçeği” geliştirmektir. Örgütsel dedikodu, örgüt çalışanları arasında dolaşan ve genellikle ortamda hazır olmayan bir kişi hakkındaki informal değerlendirici konuşmalar olarak tanımlanabilir. Örgütsel dedikoduların belirlenip örgütsel amaçlar doğrultusunda kullanılması örgüt yönetimi açısından oldukça önemli görülmektedir. Araştırma kapsamında ölçek geliştirme süreçleri takip edilerek öncelikle alanyazın taraması yapılarak kuramsal bilgilere dayalı olarak dedikoduların örgütsel etkilerini ortaya koyan ifadelerden oluşan bir madde havuzu oluşturulmuştur. Daha sonra eğitim bilimleri alanındaki uzmanların ve uygulama içerisindeki öğretmenlerin görüşlerine dayalı olarak maddeler gözden geçirilmiştir. Ön uygulama için 24 maddeden oluşan ölçek formu Diyarbakır il merkezindeki 25 ilkokulda çalışan toplam 307 öğretmene uygulanmıştır. Elde edilen verilerle ölçeğin geçerlik ve güvenirlik analizleri için anti-imaj korelasyon matrisi, madde toplam korelasyonu, açımlayıcı faktör analizi, iç tutarlılığa dair güvenirlik analizi, boyutlar arası korelasyon ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Geçerlik ve güvenirlik analizi sonuçlarında ölçeğe ilişkin değerlerin alanyazında kabul edilebilir aralıklar içerisinde ve yeterli düzeyde olduğu görülmüştür. Ölçeğin geçerlik ve güvenirliğini test etmek için yapılan analizler dikkate alındığında veri toplama aracının geçerli ve güvenilir ölçme yaptığına karar verilmiştir. Böylece “Örgütsel Dedikodu Ölçeği” son haliyle üç boyut (haberdar olma, ilişkileri geliştirme ve örgütsel zarar) ve toplam 24 maddeden oluşmaktadır.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessScale developmentGossipInformal communicationÖlçek geliştirmeDedikoduİnformal iletişimOrganizational gossip scale: Validity and reliability studyÖrgütsel dedikodu ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışmasıArticle132782984630220310.7827/TurkishStudies.14374