Sönmez, BülentYılmaz, Mesut2017-05-172017-05-1720172005https://hdl.handle.net/11468/3010“Platon ve Fârâbî’nin Ütopik Devlet Anlayışlarının Karşılaştırılması” konulu yüksek lisans tez çalışmasının amacı, özellikle vasıfsız yöneticilerin mezarlıklara gömmek istedikleri toplum istençlerine karşı, bu istençleri yeni bir başkaldırı felsefi yaklaşımıyla tekrar diriltme çabası olan ütopyaların, insanlık tarihinde ne kadar önemli bir yere sahip olduğunu göstermektir. Dolayısıyla tarihteki ütopyalara kaynaklık edebilecek ve konusu ideal bir devlet olan iki temel ütopik eser denildiğinde ilk akla gelen, bir Batı klasiği olan Platon’un ütopyası ile bir Doğu klasiği olan Fârâbî’nin ütopyalarını ele aldık. Öncelikle iki filozofumuzun da hayatını ve yaşadıkları dönemi ele aldık. Çünkü ütopyaların çıkış noktası genelde yaşanılan ortamdır. Daha sonra genel anlamda devlet ve ütopyanın ne olduğunu vurgulamaya çalışıp Platon ve Fârâbî’nin ütopik devlet anlayışları ve bunların kaynaklarını inceledik. Fârâbî’nin ütopyasındaki Platon kaynaklı materyalleri ortaya koyarak özgün yapısını belirlemeye çalıştık. Bu arada ikisinde de “devlet başkanlığı”nın ne anlama geldiğini ortaya koymaya çalıştık. Buradan yola çıkarak Fârâbî’de filozof ve peygamber olgusunu incelemeye çalıştık. Ayrıca Fârâbî ve Platon’da ütopyanın anlamına değinerek Fârâbî özelinde bu konunun din ve felsefe uzlaşması açısından nasıl bir yapıya sahip olduğunu vurguladık. Böylece ikisi arasındaki paralellikleri ortaya koymaya çalıştık. Sonuç kısmında ise her iki filozofun da ütopyalarına kaynaklık eden “Tanrısal yaşam” kaynağının nasıl bir etki yarattığını ve bir ütopyanın ya da ideal devletin bu olgudan nasıl etkilenebileceğinin altını çizmeye çalıştık. Böylece erdemli bir devletin oluşabilmesi ve insanların mutlak saadete ulaşabilmesi için yöneticinin nasıl olması gerekliliğini belirlemeye çalıştık.A master thesis on “Compraison Of Plato’s And Fârâbî’s İdeas Of Utopian States” states that especially against the social will that unqualified statesmen wished to burry into the grave, utopias as a struggle model for a new philosophical rebellion praxis are of great importance in the history of mankind. We tried to examine two basic utopian works which are to become the source for other utopias in history and whose subject-matter is an ideal state. We have treated Plato’s utopia being a western classic and Fârâbî’s one being an eastern classic. First of all, two philosophers’ lifes and times have been treated. For generally the starting-point of utopias are the liked, experianced medium. Later, we have tried to focus on what in general sense a state and utopia are. We have examined Plato’s and Fârâbî’s ideas of state and their sources. Exposing the Platonic materials in Fârâbî’s utopia, we tried to maintain its original structure. Here we have tried to answer the question of what a president means for those two philosophers. Commencing from this, we have attempted to make clear the phenomena of philosopher and Messenger in Fârâbî. İn addition to this, by considering the meaning of utopia in Fârâbî and Plato, we have stressed upon the problem of what kind of a structure this point possesses from the view-point of harmony between religion and philosophy. Accordingly similarities and differences have been elaborated. As a result, we have tried to show that how the source of divine life effects on Plato’s and Fârâbî’s understanding of utopia and to underline that how this source effects a utopia or state practice. Therefore, we have tried to determine how a stateman must be in order to form a good state and in order human beings to reach the absolute happiness.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessPlatonFarabiFelsefePhilosophyÜtopik devletPlaton ve Farabi'nin ütopik devlet anlayışlarının karşılaştırılmasıMaster Thesis