Kalash, IsmailBilen, Abdulkadir2022-03-232022-03-232021Kalash, I. ve Bilen, A. (2021). The role of sales growth in determining the effect of operating leverage on financial performance: The case of Turkey. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (91), 185-198.2146-3042https://app.trdizin.gov.tr/makale/TkRZek1qRTRPQT09https://hdl.handle.net/11468/9494https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/463218ABSTRACT: This article analyses the impact of sales growth on the association between operating leverage and financial performance. Using a sample of 200 firms listed on Istanbul Stock Exchange over the period from 2008 to 2017, we find that operating leverage has a negative effect on profitability, and that the negative effect of operating leverage is stronger (weaker) for firms with low (high) sales growth. It implies that sales growth mitigates the negative impact of operating leverage on profitability. These results confirm that firms with high operating leverage should increase sales level to enhance their financial performance.ÖZET: Bu çalışma, satış büyümesinin faaliyet kaldıracı ile finansal performans arasındaki ilişki üzerinde etkisini analiz etmektedir. Borsa İstanbul’da (BİST) 2008-2017 yılları arasında işlem gören 200 firma verilerini kullanarak, faaliyet kaldıracının karlılık üzerindeki etkisinin negatif olduğu ortaya çıkmıştır. Dahası, düşük (yüksek) satışlar büyümesine sahip olan firmalar için faaliyet kaldıracının olumsuz etkisinin daha güçlü (daha zayıf) olduğu gösterilmiştir. Bu sonuçlara göre, satışlar büyümesinin faaliyet kaldıracının karlılık üzerindeki olumsuz etkisini azalttığı anlaşılabilir. Yüksek faaliyet kaldıracına sahip firmaların finansal performansını artırmak için satış düzeyleri yükseltilmelidir.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessOperating leverageSales growthProfitabilityIstanbul stock exchangeFaaliyet kaldıracıSatış büyümesiKarlılıkBorsa İstanbul (BİST)The role of sales growth in determining the effect of operating leverage on financial performance: The case of TurkeyFaaliyet kaldıracının finansal performans üzerindeki etkisini belirlemede satış büyümesinin rolü: Türkiye örneğiArticle9118519846321810.25095/mufad.842340