Ayna, Yunus EmreKoçak, Feyza Gül2023-09-292023-09-2920232023Koçak, F. G. (2023). Bilinçli farkındalık ve duygu düzenleme becerileri ile psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkiler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dicle Üniversitesi, Diyarbakır.https://hdl.handle.net/11468/12639Bu araştırmanın amacı, yetişkin bireylerde bilinçli farkındalık ve duygu düzenleme becerileri ile psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkilerin incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini Türkiye'nin farklı şehirlerinden araştırmaya gönüllü olarak katılan 24-60 yaş aralığında 523 (319 kadın, 204 erkek) birey oluşturmaktadır. Katılımcılara Kişisel Bilgi Formu, Bilinçli Farkındalık Ölçeği (BİFÖ), Duygu Düzenleme Becerileri Ölçeği (DDBÖ), ve Psikolojik İyi Oluş Ölçeği (PİÖ) uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde psikolojik iyi oluşun demografik değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemek amacıyla bağımsız örneklemler t testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) yapılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkilerin tespit edilmesi için Pearson korelasyon analizi yapılmıştır. Psikolojik iyi oluşu yordayan değişkenlerin belirlenmesi amacıyla hiyerarşik regresyon analizi yöntemi uygulanmıştır. Psikolojik iyi oluşun gelir durumu, yaşamının çoğunu geçirdiği yer, anne ve babanın medeni durumu değişkenlerine göre farklılaştığı; cinsiyet, medeni durum, eğitim düzeyi, çalışma durumu, aile yapısı, anne ve babanın eğitim durumu değişkenlerine göre ise farklılaşmadığı sonucu elde edilmiştir. Araştırmanın korelasyon analizi sonuçları, psikolojik iyi oluşun bilinçli farkındalık ve duygu düzenleme becerileri ile olumlu yönde anlamlı ilişki içinde olduğunu ortaya koymaktadır. Yapılan hiyerarşik regresyon analizi sonucuna göre; bilinçli farkındalık, duygu düzenleme becerileri alt boyutlarından farkındalık/dikkat, tolerans, yüzleşmeye hazırlanma ve değişimlemenin psikolojik iyi oluşun anlamlı yordayıcıları oldukları bulunmuştur. Araştırmanın bulguları ilgili alanyazın bağlamında tartışılmış, sonuç ve öneriler sunulmuştur.The aim of this study is to examine the relationships between mindfulness, emotion regulation skills and psychological well-being on adults. The sample of the study consists of 523 (319 female, 204 male) individuals between the ages of 24-60 who voluntarily participated in the research from different cities of Turkey. In this study, Personal Information Form, Mindful Attention Awareness Scale (MAAS), Emotion Regulation Skills Questionnaire (ERSQ), and Psychological Well-Being Scale (PWBS) were apply to the participants. In the analysis of the data obtained, independent samples t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) were used to examine whether psychological well-being differed according to demographic variables. Pearson correlation analysis was performed to determine the relationships between the variables. Hierarchical regression analysis method was applied to determine the variables predicting psychological well-being. Psychological well-being differs according to income status, where they spend most of their life, marital status of parents; it was concluded that there was no difference according to the variables of gender, marital status, education level, working status, family structure and educational level of parents. The correlation results of the study revealed that psychological well-being has a positive relationship with mindfulness and emotion regulation skills. As a result of the hierarchical regression analysis; mindfulness and the sub-dimensions of awareness/attention, tolerance, preparation for confrontation and change from emotion regulation skills were found to be significant predictors of psychological well-being. The findings of the study were discussed in the context of the relevant literature and the results and recommendations were presented.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessPsikolojik iyi oluşBilinçli farkındalıkDuygu düzenleme becerileriPsychological well-beingMindfulnessEmotion regulation skillsBilinçli farkındalık ve duygu düzenleme becerileri ile psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkilerThe relationships between mindfulness and emotion regulation skills with psychological well-beingMaster Thesis