Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe SERUMDAKİ PROTEİN HİDRASYONUNUN NMR T1 ÖLÇÜMLERİ İLE İNCELENMESİ(Dicle Üniversitesi, 2007) Kavak, GültenBu çalışmada bir serum örneğinin spin-örgü durulma zamanı(T1) ölçümleri, bu örneğe kademe kademe albümin eklenerek ve inversion-recovery(IR) puls adımı kullanılarak, 60 MHz’ de çalışan bir FT-NMR ile ölçüldü. Her albümin eklemeden sonra saptanan 1/T1 oranları, o andaki Ma/Ms(albümin kütlesi/su kütlesi) oranına karşı grafiklendi. Böyle bir grafik, ucuca ekli dört doğru parçası vermektedir. Bir protein molekülünü saran su bölümlerinin, eklenen albümin vasıtası ile, dıştan içe doğru tükendiği varsayılmıştır. Bulunan doğru parçaları: serbest su, engellenmiş su, dönerek ve dönmeyerek bağlı su tabakalarına atfedildi. Bu doğrulara ait verilerden, bir gram proteine düşen su miktarı: 4,71 g (serbest), 1.5 g (engellenmiş), 0.38g(dönerek bağlı) ve 0.05 g (dönmeden bağlı) olarak bulundu. Bu bölümlere ait durulma oranları ise sırası ile, 0.59s-1 (serbest), 0.95s-1 (engellenmiş),1.83 s-1 (dönerek bağlı) ve 3.82 s-1 (dönmeden bağlı) olarak saptandı. Sonuçlar serbest ve hidrasyon suyu arasında su moleküllerinin hızlı kimyasal değiş-tokuş mekanizmasına dayanan durulma modeli ile tutarlı bulundu. Bloembergen, Purcell ve Pound tarafından ortaya konan durulma bağıntıları kullanılarak, serbest, engellenmiş, dönerek bağlı ve dönmesiz bağlı tabakaların ilgi zamanları sırası ile 10-12s, 5*10-10s, 1.2*10-9s ve 10-7s olarak saptandı. Literatürle uyumlu bulunan bu sonuçlar, bir çözeltideki hidrasyon suyunun çeşitli bölümlerine ait durulma zamanı ve su miktarlarının, protein ilavesine karşılık yapılan T1 ölçümleri ile saptanabileceğini önermektedir.Öğe The Novikov-Veselov(NV) Equation as an example of Invariant Form Equations(Dicle Üniversitesi, 2008) Yılmaz, Halis[Abstract Not Available]Öğe ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYAR DENEYİMLERİ İLE BİLGİSAYAR ALGILARININ BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE(Dicle Üniversitesi, 2012) Yalman, Murat; Tunga, M. AlperBu çalışmada üniversite öğrencilerinin bilgisayar deneyim durumları ile bilgisayara yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaca ulaşmak için araştırmada Liaw (2002) tarafından geliştirilen "Kişisel Özellikler, Bilgisayar Deneyim, Bilgisayar Tutum Ölçeği ve Web Tutum Ölçeği" 'inden oluşan bir anket formu kullanılmıştır. Çalışmanın katılımcıları 2008-2010 eğitim ve öğretim yılları arasında bahar ve güz dönemlerinde Dicle Üniversitesi’nde öğrenim gören öğrencilerdir. Hazırlanan anket formu, 1197 üniversite öğrencisine uygulanmıştır. Araştırma verilerinin analizinden, frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, t testi, F testi ve Tukey HSD testi kullanılmıştır. Analiz sonucunda üniversite öğrencilerinin bilgisayar deneyimleri ve bilgisayar kullanımına yönelik tutumları arasında, okudukları sınıf, öğrenim gördükleri fakülte, bilgisayar kullanıcısı olma süresi bakımından anlamlı farklılıklar bulunduğu görülmüştür (pÖğe PEKİN ÖRDEĞİNİN (Anas platyrhynchos f. dom.) DÖLLENMİŞ VE DÖLLENMEMİŞ YUMURTALARINDA KULUÇKA SÜRESİNCE GÖRÜLEN KÜTLE KAYBI(Dicle Üniversitesi, 2008) Balkan, Mahmut; Biricik, MuratPekin ördeğinin (Anas platyrhynchos f. dom.) döllenmiş ve döllenmemiş yumurtalarında, laboratuvar koşullarındaki kuluçka sırasında su kaybıyla meydana gelen kütle azalması tespit edilerek, daha önce yapılan çalışmalardan ve bağıntılardan elde edilen sonuçlarla karşılaştırılmıştır. 58 döllenmiş ve 18 döllenmemiş olmak üzere toplam 76 adet yumurtanın kuluçka boyunca gösterdikleri toplam göreceli kütle kaybı, döllenmiş yumurtalarda taze kütlenin %11,48’i ve döllenmemişlerde %8,87’i olarak farklılık göstermiştir. Elde edilen değerlerin genel olarak kuş yumurtalarından beklenen değerlerle uyumlu olduğu görülmüştür. Bir önceki güne göre kaybedilen kütlenin, döllenmiş yumurtalarda —özellikle kuluçkanın ikinci yarısında— günden güne arttığı, döllenmemiş yumurtalarda ise yaklaşık olarak aynı kaldığı belirlenmiştir. Bu artışın, yumurta kabuğundaki incelmeden çok, artan metabolik faaliyet ile birlikte kabuktaki gözenek sayısı artışından kaynaklandığı ileri sürülmektedir. Bu çalışmada elde edilen değerlerin literatürdeki denklemlerden elde edilen değerler ile farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Bu farklılığa tür içi/türler arası farklı yumurta içeriği oranlarının ve/veya kabuk iletimindeki farklılıkların ve/veya farklı ısı, nem, atmosfer basıncı gibi kuluçka ortam koşullarının neden olmuş olabileceği ileri sürüldü.Öğe SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE KULLANILAN DİL VE ANLATIMINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN ALGILARI(Dicle Üniversitesi, 2014) Koçoğlu, EROL; Aküzüm, Cemalİlkokul ve ortaokul çağındaki öğrencilerin öğrenmesinde öğretmen çok önemli bir faktördür. Bu kademelerdeki öğrenciler öğretmenlerinin gözlemleyebildikleri bütün davranışlarını, kullandıkları cümleleri taklit etmektedirler. Sosyal öğrenme kuramının öğrencinin öğrenmesi üzerinde en fazla etkili olduğu dönemdir. Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmenlerinin, sosyal bilgiler dersinde kullanılan dil ve anlatım becerilerinin öğrenciler üzerindeki etkisine ilişkin görüşlerini belirlemeye yöneliktir. Bu amaç doğrultusunda, Diyarbakır, Elazığ ve Malatya merkeze bağlı ilkokul ve ortaokullarda görev yapan 30 sosyal bilgiler öğretmeni ile nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla veriler elde edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi tekniği kullanılmış ve elde edilen veriler sayısallaştırılarak sunulmuştur. Araştırma sonucunda Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersinde kullanılan dil ve anlatım becerilerinin öğrencilerin öğrenmesi üzerindeki etkililiğine ilişkin görüşlerinin birbirinden farklılık gösterdiği, bu farklılıklara sebep olan kaynakların çeşitlilik gösterdiği çalışma sonucunda elde edilen bulgularla ortaya çıkmıştır.Öğe lköğretim Okullarındaki Yönetici ve Öğretmenlerin Toplam Kalite Uygulamalarına İlişkin Algıları(Dicle Üniversitesi, 2009) Şentürk, Hasan; Türkmen, ÖzgürBu araştırmanın amacı, Diyarbakır ili merkezinde bulunan ilköğretim okullarındaki yönetici ve öğretmenlerin, Toplam Kalite Yönetimi (TKY) uygulamalarına ilişkin algılarını belirlemektir. Araştırmanın evrenini 2005-2006 öğretim yılında Diyarbakır ili merkezinde bulunan ilköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenler oluşturmuştur. Araştırmanın örnekleminde ise 44 okul müdürü ve 922 öğretmen yer almıştır. Bu çalışmada araştırmacılar tarafından çözümlenmesinde SPSS paket programından yararlanılmıştır. Araştırma sonunda elde edilen bulgulara göre, ilköğretim okullarındaki TKY uygulamalarını yöneticiler kısmen başarılı bulurken, öğretmenler tümüyle yetersiz görmektedirler. Her iki grubun algıları arasında tüm boyutlarda anlamlı farklılıklar bulunmaktadır. Bu durum TKY uygulamalarında eşgüdüm içinde hareket etmeleri gereken yönetici ve öğretmenlerin farklı algılara ve farklı yaklaşımlara sahip olduklarını göstermektedir. Bu nedenle, okullarda gerekli olan değişimin sağlanması ve eğitimde kalitenin arttırılması konusunda yeni bir yaklaşım olarak karşımıza çıkan TKY’nin, başta yönetici ve öğretmenler olmak üzere tüm katılımcılar tarafından doğru biçimde algılanması sağlanmalıdırÖğe OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ ve OKUL ÖNCESİ EĞİTİM YAPILARINDAKİ KULLANICI GEREKSİNİMLERİ Diyarbakır Huzurevleri Anaokulu Örneği(Dicle Üniversitesi, 2007) Baran, Mine; Yılmaz, Aysel; Yıldırım, MücahitÜlkelerin kalkınmasında eğitim oldukça önemli bir konudur. Bir ülkede politika, ekonomi ve toplum açısından gelişmeler bekleniyorsa önce eğitimi ele almak gereklidir. Okul öncesi eğitim ise eğitimin en önemli dönemlerinden biridir. Okul öncesi eğitimin amacı çocuğun gelişim özeliklerine uygun olmalıdır. Bunun yanında uygun bir eğitim sistemi ve bu eğitim sistemine uygun sağlıklı bir çevre ile çocuğun gelişimi sağlamalıdır. Eğitimde, sistemle birlikte çevre şartlarının da önemi ve katkısı büyüktür. Çocuklara hizmet amacı ile yaratılacak çevre, onların her yöndeki gelişmesine uygun olmalıdır. Araştırma kapsamında okulöncesi eğitim yapılarındaki kullanıcı gereksinimleri, eğitim yapılarındaki uygun çevre şartları ve genel özellikleri ile incelenmiş, bu kapsamda Diyarbakır Huzurevleri Anaokulu’nun kullanıcı gereksinimleri açısından uygunluğu araştırılmıştır. Sonuç olarak okul öncesi eğitim yapılarında, çocukların fiziksel özelliklerine uygun çevre şartları yaratılması için veriler elde edilmiş ve Huzurevleri Anaokulu için önerilerde bulunulmuştur.Öğe NMR T1 DURULMA ZAMANI ÖLÇÜMÜ YOLU İLE TAÇ ETER TÜREVİNİN SODYUM İYONU İLE KOMPLEKSLEŞMESİNİN İNCELENMESİ(Dicle Üniversitesi, 2007) Köylü, M.zaferBu çalışma, NMR T1 ölçümleri yoluyla, taç eter (N,N’-Dioktil-7,16-diaza-1,4,10,13-tetraoksa-2,3,-benzosiklo oktadek-2-ene) ile Sodyum iyonunun kompleksleşmesini incelemek amacıyla gerçekleştirildi. Taç eter çözeltisinin artan sodyum iyonu konsantrasyonuna karşı T1 değerleri ölçüldü ve grafiğe geçirildi. Grafiklerden 1/T1’in, 1:1 kompleksleşmesine kadar arttığı ve sonra da sabit kaldığı gözlenmiştir. Grafiklerdeki 1/T1 değerinin belli bir konsantrasyondan sonra sabit kalması bağlanmanın bir göstergesidir.Öğe In the Mathematics Learning Process of Primary School Students, Evaluation of the Use of Information and Communication Technology Tools in Terms of Teachers' Views(Dicle Üniversitesi, 2020) Bars, Mehmet; Yetkin, Nihat; Doğan, Medine; Erk, EmrullahThe purpose of this study is to evaluate the use of Information and Communication Technology (ICT) tools in the mathematics learning process of primary school students in terms of teachers' opinions. This study, in which qualitative research approach was used, was carried out with phenomenological design. The sample of the study consists of 30 teachers selected among the teachers working in Diyarbakır and Şanlıurfa in the 2018-2019 academic year, using easily accessible sampling method. In the research, an open-ended questionnaire consisting of 8 questions was used as data collection tool. The data obtained from the tools were analyzed using the content analysis method. According to the results, teachers participated in the study use ICT tools and were most likely to use EBA, Okulistik, Morpa Campus, mobile applications. Teachers state; ICT tools are useful, offers rich content, positively affects students’ learning math lesson and it is very effective in forming a positive attitude towards this lesson. Teachers stated that they find ICT tools very effective and use these tools at various stages. Most of the teachers stated that they encouraged their students to use ICT tools outside of school, the others stated that they couldn’t encourage their students for various reasons.Öğe AHMET HAMDİ TANPINAR'IN ŞİİRLERİNDE GEÇEN GÜZEL KELİMESİ ÜZERİNE BİR İNCELEME(Dicle Üniversitesi, 2014) Uludağ, M.EminAhmet Hamdi Tanpınar, şiirlerinde güzel olgusunu estetik boyutlar içinde çeşitli düzlemlerde yansıtmış bir yazardır. Onda görülen, her şeyden önce Kant felsefesine benzeyen, bir güzellik anlayışıdır. Kant, güzeli çıkardan, yani iyiden doğrudan ayrı olarak algılamış ve ona bağımsız bir anlam vermiştir. Tanpınar, somut ve soyut güzellikleri bu düzlemde gördüğünden, şiirleri bir anlamda bize mutlak güzeli gösterir. Bu çerçevede güzellik, şairin şiirlerinde o kadar çok boyutlandırılır ki, adeta güzel ve güzellik resmedilmiş gibi olur. Onun şiirlerinde, güzel yalnızca hoş olan değildir, aynı zamanda; hayaldir, gizemdir, sonsuzluktur, gecedir. Bu göz ile bakıldığında okuyucu; çevresinde, özellikle doğada var olan nesneleri, elbise giymiş birer somut göstergeli güzellik olarak algılar. Nitekim bazı şiirlerinde bu iki kavram, doğa ve güzellik birbirinin yerine geçecek kadar özdeşleşir. Bu çalışma şairin şiirlerinde geçen güzel kavramına yüklenen anlamlara dair bir inceleme olarak tasarlandı.Öğe İNGİLİZ DİLİ EĞİTİMİ ÖĞRENCİLERİ VE ÖĞRETİM ELEMANLARININ TELAFFUZ EĞİTİMİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ: TÜRKİYE’DEKİ BİR İNGİLİZ DİLİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ ÖRNEĞİ(Dicle Üniversitesi, 2020) Dağtan, EmrullahTelaffuz eğitimi, dil öğretim/öğrenim süreçlerinin ayrılmaz bir parçasıdır. Bu çalışmanın amacı İngiliz Dili Eğitimi bölümlerindeki öğrenciler ile öğretim elemanlarının İngilizcenin telaffuzu hakkındaki görüşlerini araştırmaktır. Çalışmada, katılımcıların telaffuz eğitimi hakkındaki görüşlerini sorgulayan Likert tipi maddelerden oluşan bir anket hazırlanarak Türkiye’de bir İngiliz Dili Eğitimi bölümündeki 125 öğrenci ve 6 öğretim elemanına uygulanmıştır. Buna ilaveten, öğretim elemanlarının konu hakkındaki görüşlerini daha derinden incelemek amacıyla kendileriyle yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla görüşme yapılmıştır. Öğretim elemanları, ağır aksanların kullanımının İngilizceyi ikinci dil olarak kullanan konuşmacılar arasında ayrımcılık etkisi yarattığını ifade ederken telaffuz becerisinin öğretiminde bir yaş sınırı olduğu görüşüne katılmışlardır, ancak öğrenciler bu iki husus hakkında kararsız kalmışlardır. Bunlara ilaveten, öğretim elemanları ile öğrenciler arasında, cinsiyetler arasında, öğrencilerin eğitim seviyeleri arasında ve katılımcıların sahip olduğu ana dillerin sayıları arasında öğretim elemanları ile öğrencilerin görüşleri bakımından anlamlı bir fark bulunamamıştır. Sonuç olarak, yapılan analizde (i) öğretim elemanları ve öğrencilerin telaffuz konusunda farklı görüşlere sahip olduğu, (ii) telaffuzun zor yönleri konusundaki görüşlerinin birbirinden farklı olduğu ve (iii) öğretim elemanlarının telaffuz öğretimindeki/öğrenimindeki süreçlerde kısır bir döngü olduğu görüşünü savundukları görülmüştür.Öğe Çoklu Zekâ Kuramına Göre Geliştirilen Etkinliklere Dayalı Öğretime İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri(Dicle Üniversitesi, 2009) Butakın, Veysel; Kutluca, Tamer; Çatlıoğlu, Hakan; Birgin, Osman; Aydın, MehmetBu çalışmanın amacı, ilköğretim 7. sınıf çokgenler konusunda çoklu zekâ kuramına göre geliştirilen etkinliklere dayalı öğretime ilişkin öğretmen ve öğrencilerin görüşlerini incelemek ve bu etkinlikleri tanıtmaktır. Bu amaçla çoklu zekâ kuramına dayalı olarak beş adet etkinlik geliştirilmiştir. Çalışmada özel durum yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubu bir ilköğretim okulunun yedinci sınıfındaki 24 öğrenci ve dersin öğretmeninden oluşmaktadır. Veri toplamak amacıyla öğrencilere açık uçlu sorulardan oluşan bir anket ve öğretmene yapılandırılmış mülakat uygulanmıştır. Çalışmanın sonucunda, öğrencilerin ve öğretmenin geliştirilen etkinliklere ve etkinliklerle gerçekleştirilen öğretime ilişkin olarak olumlu görüş içinde oldukları ortaya çıkmıştır. Sonuçlara bağlı olarak çoklu zekâ kuramına dayalı öğretimin daha etkili olması için çeşitli önerilerde bulunulmuştur.Öğe AKILLI TAHTA KULLANIMININ SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ (DİYARBAKIR MERKEZ İLÇE ÖRNEĞİ)(Dicle Üniversitesi, 2012) Koçoğlu, Erol; Bulut, İlhamiBu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmenlerinin akıllı tahta kullanımına ilişkin görüşlerini belirlemeye yöneliktir. Bu amaç doğrultusunda, Diyarbakır merkeze bağlı ilköğretim okullarında görev yapan 30 sosyal bilgiler öğretmeni ile nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla veriler elde edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde betimsel çözümleme tekniği kullanılmış ve elde edilen veriler sayısallaştırılarak sunulmuştur. Araştırma sonucunda akıllı tahta kullanımının öğrenme sürecinde soyut kavramları ve konuları somutlaştırdığı, anlamlı öğrenmeyi sağladığı ve öğrencinin aktif öğrenmesini desteklediği yönünde bulgular elde edilmiştir. Ayrıca araştırmada, sosyal bilgiler öğretmenlerinin çoğunun akıllı tahta kullanımı ile ilgili yeterli bilgi ve beceriye sahip olmadıkları yönünde görüş bildirdikleri de saptanmıştır.Öğe Diyarbakır’da Değişik Branşlardaki Fen-Edebiyat ve Eğitim Fakültesi Mezunu Biyoloji Öğretmenleri İle Biyoloji Öğrencilerinin Zeka Alanlarının İncelenmesi(Dicle Üniversitesi, 2006) Oral, Behçet; Yücel, Sait; İnce, H.hakanBu çalışmanın amacı biyoloji programı mezunu öğretmenlerin ve biyoloji programlarına devam eden öğrencilerin Çoklu Zekâ Kuramı açısından zekâ alanlarını belirlemektir. Bu çalışmaya Fen-Edb ve Eğitim Fakültesi biyoloji öğrencileri ile beraber Fen–Edb Fakültesi ve Eğitim Fakültesi Biyoloji programından mezun olmuş ve okullarda Biyoloji, Fen Bilgisi ve sınıf öğretmenliği yapan öğretmenler katılmıştır. Araştırmaya toplam 252 öğrenci ve 55 öğretmen katılmıştır. İngilizce’den Türkçe’ye uyarlaması yapılmış olan “Çoklu Zekâ Envanteri” nin güvenirliği test yarılama yöntemi ile yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda, durumlarına göre öğretmen ve öğrencilerin sosyal, mantıksal, sözel, görsel, bedensel ve müzikal Zekâlarına ilişkin ortalama puanları arasında 0.05 düzeyinde anlamlı fark olduğu tespit edilmiştirÖğe BAZI DOĞAL NUMUNELERİN RADYASYON DEĞERLERİNİN STANDART SEZYUM–137 İLE KARŞILAŞTIRILMASI(Dicle Üniversitesi, 2007) Pirinççioğlu, NurettinNE Teknoloji Limited üretimi olan Scaler/Ratemeter SR8 cihazı kullanılarak; Sintilasyon sayıcısı ve Geiger-Muller sayıcısı ile doğal numunelerdeki (Şırnak, Silopi ve Hazro kömürü) radyasyon ölçümleri, sezyum-137 ile karşılaştırıldı.Öğe Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Fizik’e İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi(Dicle Üniversitesi, 2019) Demir, Cihat; Demir, SevilBu araştırmada Fen bilgisi öğretmen adaylarının Fizik’e ilişkin metaforik algılarını ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Araştırmada çalışma grubu 2017-2018 eğitim-öğretim yılının II. döneminde Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Anabilim dalında öğrenim gören 60 öğretmen adayından oluşturmaktadır. Çalışmaya katılan öğretmen adaylarından “Fizik …… ya/ye benzer, çünkü ……” cümlesinin tamamlamaları istenmiştir. Verilerin analizi için içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmada 60 öğretmen adayının 44 farklı metafor geliştirdiği belirlenmiş ve geliştirilen bu metaforlar 11 farklı kategoride değerlendirilmiştir. Fen bilgisi öğretmen adaylarının fizik için çoğunlukla görüş bildirdikleri tespit edilmiştir. Ayrıca fen bilgisi öğretmen adaylarının fizik’e ilişkin kullandıkları metaforların başında özellikle hayat, zor, formül, matematik ve uzay metaforları gelmektedir.Öğe ORTA ve YÜKSEKÖĞRETİM GENÇLİĞİNİN GÜNCEL YURT/DÜNYA OLUŞUMLARINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ Diyarbakır Örneği(Dicle Üniversitesi, 2005) Oral, Behçet; Akgündüz, Hasan; Avanoğlu, YunusBu araştırmanın genel amacı, orta ve yükseköğretim gençliğinin güncel yurt ve dünya oluşumları karşısındaki eğilimlerini Diyarbakır Örneğinde değerlendirmektir. Söz konusu amaca ulaşmak için orta ve yükseköğretim gençliğinin görüşleri, Türkiye’nin genel dış politikası/iç politikası/bölgesel politika düzlemlerinde irdelenmiştir. Araştırma; betimsel nitelikte olup 1999-2000 öğretim yılında Diyarbakır il merkezindeki resmi ve özel nitelikli liselerin 1. ve 3. sınıflarından 681 öğrenci ile Dicle Üniversitesi’nin değişik fakültelerinde 1. ve 8. yarıyıllara devam eden 504 öğrenciyi kapsamaktadır. Verilerin çözümlenmesinde frekans, yüzde (%) ve ki-kare testinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda gençlerin kurulu devlet ve toplum düzeninin değerlerine bir yabancılaşma içinde oldukları ve çevre düzleminde ayrılıkçı şiddete dönüşen bir ideolojik kirlilik dalgasını deneyimledikleri gözlemlenmiş; bununla beraber gençlerin, tarihsel ve sosyal bakımdan doku uyumluluğu gösterecek çağdaş/alternatif çözümlere de açık oldukları belirlenmiştir.Öğe Lise öğrencilerinde hayatın anlamı, merhamet ve sosyal medya bağımlılığının incelenmesi(Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi, 2024) Sezgin, Ahmet Kasım; Anuştekin, Mehmet Nesim; Nas, EşrefBu çalışma, lise öğrencilerinde hayatın anlamı, merhamet ve sosyal medya bağımlılığının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Tarama modelinde gerçekleştirilen çalışmanın örnekleminde 283 lise öğrencisi yer almıştır. Veriler Hayatın Anlamı ve Amacı Ölçeği, Çocuklar İçin Merhamet Ölçeği ve Ergenler İçin Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Yapılan analizler sonucunda öğrencilerin hayatı anlamlı bulma ve merhamet düzeylerinin yüksek olduğu, sosyal medya bağımlılıklarının ise orta düzeyin altında yer aldığı görülmüştür. Hayatın anlamı ile merhamet arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Hayatın anlamı ile sosyal medya bağımlılığı arasında ise negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Ancak merhamet ve sosyal medya bağımlılığı arasında anlamlı bir ilişki bulunmadığı anlaşılmıştır. Ayrıca kitap okumaya daha fazla zaman ayıran öğrencilerin hayatın anlamı ve merhamet düzeylerinin daha yüksek, sosyal medya bağımlılıklarının ise daha düşük düzeyde olduğu görülmüştür. Son olarak, öğrencilerde hayatın anlamı ve merhamet düzeyinin farklılık göstermediği ancak sosyal medya bağımlılığının paralel olarak artış gösterdiği bulunmuştur.Öğe Sözleşmeli öğretmenlerin yaşadıkları sorunların öğretmen görüşleri açısından incelenmesi(Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi, 2024) Aküzüm, Cemal; Azboy, İmran; Yaşar, Zeynep; Akçay, AhmetBu araştırma, sözleşmeli öğretmenlerin yaşadıkları sorunları öğretmen görüşleri açısından incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi temel alınarak olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Güneydoğu Anadolu Bölgesindeki bir ilimizin İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı resmi okullarında sözleşmeli öğretmen olarak görev yapan 31 öğretmenden oluşmaktadır. Çalışma grubunu belirlemek için amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada, kişisel bilgiler ve görüşme soruları olmak üzere iki kısımdan oluşan veri toplama aracı kullanılmıştır. İlk kısımdaki kişisel bilgiler formunda katılımcıların cinsiyeti, öğrenim durumu, mesleki kıdemi ve uzmanlık alanı hakkındaki sorular sorulmuştur. İkinci kısımda ise sözleşmeli öğretmen olarak görev yapan öğretmenlerin görüşlerini belirlemek amacıyla açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada betimsel olgubilim deseni benimsenmiş olup, verilerin analizinde tematik analiz tekniği tercih edilmiştir. Öğretmenlerin sorulara verdiği cevaplardan öğretmenlerin çoğunluğu sözleşmeli öğretmen olmaktan memnun olmadıkları görülmüştür. Bu memnuniyetsizliğin temel nedeni, kadrolu ve sözleşmeli öğretmenler arasındaki hak eşitsizliği olarak ortaya çıkarken, özellikle mali, atama ve yer değiştirme ile özlük hakları gibi alanlardaki eşitsizlikler vurgulanmıştır. Bu farkların özellikle öğretmenlerin motivasyonu, iş tatmini ve mesleki bağlılığı üzerinde olumsuz bir etkisi olduğu tespit edilmiştir.Öğe İbrahim Aşkî’nin Gün Doğuşu Dergisindeki eğitimle ilgili yazıları üzerine bir inceleme(Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi, 2023) Yiğitoğlu, Mustafa; Sağlam, AyşeOsmanlı Devleti’nin son yıllarında, devletin felahı ve bekası için birçok alanda ıslahatlar yapılmıştır. Osmanlı aydınları ve devlet adamları, değişen ve dönüşen dünyaya uyum sağlamak, çağın gerisinde kalmamak amacıyla idari, siyasi, askerî vb. muhtelif alanlarda yeni teşebbüslerde bulunmuştur. Tanzimat Dönemi’yle birlikte eğitim sistemindeki aksaklıklar da görülmüş ve temel eğitime verilen önem artırılmıştır. Doğrudan eğitim alanında uzmanlaşmış kişilerin yanı sıra birçok yazar, bu konuya eğilmiş ve çeşitli eserler neşretmiştir. Şair, mühendis, mütercim gibi vasıflara sahip olan İbrahim Aşkî Tanık da hem Osmanlı Devleti’nin son yıllarında hem de Cumhuriyet’in ilk dönemlerinde eğitim meselesine duyarsız kalmamış ve bu alanda çeşitli eserler yayımlamıştır. Yazar, bir yandan çocuk edebiyatıyla ilgilenirken diğer yandan çocuk eğitiminin önemine dair teorik eserler kaleme almıştır. Bu çalışmada İbrahim Aşkî’nin hayatı ve eserleri hakkında kısa bilgi verilmiş, yazarın eğitimle ilgili eserlerinden bahsedilmiş ve Gün Doğuşu dergisindeki eğitimle ilgili iki yazısı üzerine bir inceleme yapılmıştır. Ayrıca söz konusu yazılar, Latin harflerine aktarılıp makalenin sonuna eklenmiştir.