Eğitim Bilimleri Enstitüsü Makaleler

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 7 / 7
  • Öğe
    Investigating teachers’ opinions on the competences In curriculum
    (2023) Güneş, Seyit Bilal; Özdaş, Faysal
    The aim of this study is to investigate the opinions of secondary school teachers about the acquisition of eight key competences in the curriculum. In accordance with this aim, it was analyzed whether there was a significant difference between the opinions of teachers in terms of gender, seniority, educational level and subject variables. The descriptive survey method, one of the quantitative research designs, was used in the research. The sample, consisted of 444 secondary school teachers lectured at the official secondary schools in the 2021-2022 academic year, was selected by convenient sampling method. The five-point Likert-type scale based on competences developed by the researchers was used as the data collection tool. The data obtained were analyzed with descriptive statistics, t-test, One-Way ANOVA and Post Hoc tests by SPSS 21.0 package program. Findings showed that there was no statistically significant difference between the teachers' opinions in terms of seniority and educational level. On the other hand, there was a significant difference about “social and civic competences” related to gender variable in favor of males. Also a significant difference in terms of subject variable was found between the teachers’ opinions about “communication in foreign languages” competence. Based on these results, implications were listed to the stakeholders of education and researchers.
  • Öğe
    Öğretim programları yetkinlik alanlarının değerlendirilmesi öğretmen ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması
    (2023) Güneş, Seyit Bilal; Özdaş, Faysal
    Bu araştırmanın amacı öğretim programlarında yer alan sekiz anahtar yetkinliğin ölçülmesi için geçerli ve güvenilir ölçek geliştirmektir. Araştırma Mardin ili ve ilçelerinde görevli ortaokul öğretmenleri ile betimleyici tarama yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Sekiz yetkinlik alanı ve 86 maddeden oluşan beşli likert tipi ölçek için uzman kanısından yararlanılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğini test etmek için 444 veriye açımlayıcı faktör analizi uygulanmıştır ve varimax döndürme yöntemi kullanılarak iki madde elenmiştir. Elde edilen yapının doğruluğunu test etmek amacıyla 640 veriye birinci düzey doğrulayıcı faktör analizi uygulanmıştır ve ortaya çıkan model uyum indeksleri incelenmiştir. Yapılan incelemeler sonucunda model uyum indekslerinin mükemmel uyum ile kabul edilebilir uyum düzeylerinde oldukları görülmüştür. Ölçeğin güvenirliğini belirlemek için yetkinlik alanlarının Cronbach Alpha güvenirlik katsayıları hesaplanmıştır. Yapılan tüm analizler sonucunda, bu çalışma öğretim programlarında yer alan sekiz anahtar yetkinliğin ölçülmesi açısından 8 farklı ölçek olarak yeterli derecede geçerli ve güvenilir olduğu tespit edilmiştir. Söz konusu alana ilişkin yapılacak çalışmalarda ölçeklerin kullanılabileceği önerilmiştir.
  • Öğe
    Ortaokul öğrencilerinin okuma alışkanlığına ilişkin Türkçe öğretmenlerinin görüşleri
    (RumeliYA Yayıncılık, 2022) Kırs, Fatime; Kinay, İsmail
    Okuma sevgisi ve alışkanlığının öğrencilere kazandırılmasında okuma alışkanlığı için kritik bir dönem olan ilköğretim yılları ve bu kademelerdeki ders veren Türkçe öğretmenlerinin rolleri gün geçtikçe önem kazanmaktadır. Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin okuma alışkanlığını Türkçe öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda incelemektir. Bu kapsamda ortaokul öğrencilerin okuma alışkanlığını derinlemesine incelemek amacıyla, bu çalışmada nitel araştırma yöntemi ve bu yönteme uygun Olgubilim (fenomenoloji) araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme göre belirlenen 19 Türkçe öğretmeni oluşturmuştur. Araştırma verilerini toplamak için nitel araştırma veri toplama tekniklerinden olan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme sonucu elde edilen verilerin analizinde nitel veri analiz yöntemlerinden içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Bu araştırmadan ulaşılan sonuçlara göre; ortaokul öğrencilerinin okuma alışkanlığı zayıf düzeydedir. Ebeveynlerin eğitim düzeylerinin yüksek olması öğrencilerin okuma alışkanlığını arttıran bir faktördür. Ekonomik yönden iyi düzeyde olan ebeveynlerin çocukları, diğerlerine kıyasla daha çok okuma alışkanlığına sahiptir. Öğrencilerin okuma alışkanlığına sahip olmalarının önünde engel unsurlar olarak en fazla televizyon izleme ve teknolojik iletişim araçları görülmüştür. Öğrencilerinin okuma alışkanlığı kazanmasında etkili unsurlar olarak, büyük çoğunlukla aile, öğretmen ve arkadaşlar ön plana çıkmıştır. Araştırmaya katılan Türkçe öğretmenlerinin tümü, ortaokul öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ile akademik başarıları arasında doğru orantılı bir ilişki olduğu yönünde görüş bildirmişlerdir. Öğrencilere okuma alışkanlığını kazandırmaya yönelik Türkçe öğretmenleri, en fazla okullara ardından öğretmenlere ve ailelere önerilerde bulunmuşlardır.
  • Öğe
    Evaluating student and teacher views on the use of authentic learning in primary school social studies course: A case study
    (Özgen KORKMAZ, 2021) Şekerci, Hanifi
    It is difficult to inculcate the knowledge, skills, competence, quality and values that students need to gain through traditional approaches of teaching. Therefore, approaches of teaching which make students active in learning, which lead them to solve daily life problems and thus inculcate in them the upper order thinking skills need to be used in teaching the social studies course. In this context, using authentic learning could be functional in the process of teaching social studies. It is because students actively take part in the learning process, they face daily life problems and they can gain upper order thinking skills whilst solving the problems in authentic learning. Besides, learners are also pleased with such learning. Hence, this study aims to identify students’ and teacher’s views on the use of authentic learning in the social studies course. The sample in the study, which was designed in the form of a case study-a design of qualitative research-was formed in criterion sampling. In this context, the working group of the research is 35 4th grade students, 20 of whom are girls, 15 of which are boys, who study at a public school in Diyarbakır, Turkey and the teacher of the class. The research data were collected with focus group interviews and with a questionnaire form composed of open-ended questions. The data were analysed in content analysis technique. The findings obtained demonstrated that students and teacher had positive views on using authentic learning in the social studies course. In addition to that, students also thought that the process of authentic learning contributed to them in developing several skills and qualities.
  • Öğe
    The Turkish adaptation of the teaching style for successful intelligence Questionnaire (TSI-Q): Validity and reliability study
    (Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2022) Dağtan, Rabia; Bulut, İlhami
    The purpose of this research is to adapt the Teaching Style for Successful Intelligence Questionnaire (TSI-Q) to Turkish. The research was carried out on three separate groups consisting of 305 high school teachers. In the linguistic equivalence study, it was obtained that there were strong, positive and significant correlations between responses of the participants to the English and Turkish forms of the scale. The construct validity of the TSI-Q’s Turkish form was tested by means of exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA). According to the results of EFA, a four-factor structure explaining 61% of the total variance was compatible with the original form of the scale. The fit indices reported in CFA were ratified in this four-factor structure. The emerging factors were named as memory, analytical thinking, reproductive thinking and practical thinking as in the original form of the scale. As for the reliability, Cronbach's Alpha internal consistency coefficient of the TSI-Q was calculated as .95. The item analysis result revealed that item total correlations were over the threshold value of .30. All these results suggest that the Turkish form of the TSI-Q provides valid and reliable measurements, and it can be used to measure teaching style based on the successful intelligence of teachers.
  • Öğe
    İngilizce öğretiminde ölçme değerlendirme sürecine ilişkin öğretmen görüşleri
    (Erzurum Kültür Eğitim Vakfı Yayınevi, 2022) Üner, Berivan Tokur; Aşılıoğlu, Bayram
    Bu araştırmanın amacı İngilizce öğretiminde ölçme değerlendirme sürecine ilişkin öğretmen görüşlerini belirlemektir. Araştırmada İngilizce öğretmenlerinin ölçme değerlendirme olgusunu nasıl deneyimledikleri ortaya çıkarılarak bu alandaki eksikliklerin giderilmesine katkı sunacağı düşünülmektedir. Nitel araştırma çerçevesinde yürütülen bu araştırmada durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubunu Diyarbakır il merkezindeki ortaokullarda görev alan 45 İngilizce öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak yarı-yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Öğretmen görüşlerine göre elde edilen veriler betimsel analiz süreçleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sorularındaki boyutlar göz önünde bulundurularak temalar belirlenmiş ve alt temalar kodlanarak tablolar halinde sunulmuştur. Araştırmanın bulgularına göre; öğretmenlerin geleneksel ölçme değerlendirme yöntemlerine daha fazla bağlı kaldığı ve dil beceri alanlarından özellikle konuşma ve dinleme alanlarında yeterli düzeyde değerlendirmeler yapılmadığı kaydedilmiştir. Ayrıca İngilizce öğretiminde ölçme değerlendirme sürecinde öğretmenlerin özellikle ders kitaplarının yetersizliği, sınıf mevcutlarının kalabalık olması ve gerekli fiziki ve teknolojik donanımın eksikliğiyle ilgili sorun bildirdikleri görülmektedir. Dil öğretiminde özellikle iletişimsel becerilerin ölçülmesine ağırlık verilmesi gerektiği belirtilmiş ve öğretim materyallerinin içerik açısından zenginleştirilmesi ve teknolojiyle daha fazla uyumlu hale getirilmesi önerilmiştir.
  • Öğe
    Ortaokul öğrencilerinin okuma kültürlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
    (RumeliYA Yayıncılık, 2022) Aküzüm, Leyla; Bars, Mehmet
    Okuma eyleminin bireysel bir davranıştan alışkanlığa, alışkanlıktan kültüre evrilmesi ve demokratik, uygar bir toplum olmanın gereği olarak bir yaşam şekline dönüşebilmesi için alışkanlıkların edinildiği dönem olan bireyin ortaokul yılları önem arz etmektedir. Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin okuma kültürü edinme süreçlerini çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Bu araştırma, tarama türünde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini, 2020-2021 eğitim öğretim yılında Diyarbakır ili Sur ilçesindeki bir devlet ortaokulunun 5, 6, 7 ve 8. sınıflarında öğrenim gören toplam 641 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında örneklem alma yoluna gidilmeyip evrenin tamamına ulaşılmaya çalışılmıştır. COVID-19 pandemisi nedeniyle öğrencilerin okula devam durumları göz önünde bulundurularak okula gelen öğrencilere ölçek yüz yüze uygulanmış, pandemi nedeniyle okula gelemeyen öğrencilere ise online anket yöntemiyle ölçekler ulaştırılmıştır. Gerek yüz yüze gerek online yöntemleriyle bu ortaokulda öğrenim gören 641 öğrencinin tamamına ölçekler ulaştırılmış, 602 ölçeğe yanıt alınabilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Kitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise SPSS istatistik paket programı kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular, ortaokul öğrencilerinin okuma alışkanlıklarının “yarar” boyutuna ilişkin tutumları en yüksek düzeyde iken “sevgi” boyutuna ilişkin tutumlarının diğer boyutlara kıyasla düşük düzeyde olduğunu göstermiştir. Okuma alışkanlığına ilişkin tutum düzeylerinin genel olarak “yüksek” seviyede olduğu belirlenmiştir. Ayrıca yapılan analizler sonucunda öğrencilerin okuma alışkanlıkları ile cinsiyetleri, sınıf düzeyleri, anne ve baba eğitim durumlarına göre anlamlı farklar olduğu tespit edilmiştir.