Devlet Konservatuarı Türk Müziği Bölümü Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Hacı Arif Bey’in bestelediği “Elâ Yâ Eyyühe’s-Sâkî Edir Ke’sen Nâvilhâ” eserinin form ve makam bakımından incelenmesi(Ahmet KARA, 2021) Akgün, Emre; Zahal, OnurBu çalışmanın amacı, şarkı formu bestekârlığının en önemli temsilcilerinden olan Hacı Arif Bey’in Rast makamındaki “Elâ Yâ Eyyühe’s-Sâkî Edir Ke’sen Nâvilhâ” adlı eserinin form ve makam bakımından analiz edilmesidir. Bestekârın, gerek şarkı formuna gerek Rast makamına olan nazari yaklaşımı betimlenerek şarkı formunda bestelenmesine rağmen adeta büyük soluklu bir form niteliği taşıyan bu eseri, detaylı bir biçimde incelenmiştir. Çalışmada kullanılan notaya TRT arşivinden ulaşılmıştır. Nitel araştırma yaklaşımıyla gerçekleştirilen bu çalışmada elde edilen veriler, doküman incelemesi ile form ve makam analizi yapılarak çözümlenmiştir. Araştırmada, Onur Akdoğu’nun form ve makam analizi yöntemi kullanılmıştır. Eser öncelikle makamsal açıdan incelenmiş, içerisinde kullanılan dörtlü, beşli, makam-usûl geçkisine ve ezgisel hareketliliğin yoğunlaştığı bölgeye göre (zemin, meyân) bölümlere ayrılmış, daha sonra diziyi oluşturan perdeler üzerinde yapılan kalışlara göre cümle ve cümlecikler belirlenmiştir. Bu sayede eserin hem makamsal analizi yapılmış hem belirlenen bölümler harflerle belirtilerek form şeması çıkartılmıştır. Araştırma sonucunda, bestekârın TRT repertuarında yer alan Rast makamındaki eserlerinden farklı olarak bu eserinde üç adet usûl geçkisi olduğu, Rast makamı dizisi içerisinde yer almayan Nihâvend, Hicâz gibi dizi ve dörtlü-beşliler kullanıldığı görülmüştür. Bu sonuçlardan hareketle eserin gerek form gerek makam bakımından büyük zenginlikler taşıdığı tespit edilmiştir.Öğe Covid-19 and online music education: A Qualitative study on the views of preschool teacher candidates(Anı Publishing, 2021) Yılmaz, Hüseyin; Sakarya, Gül; Gayretli, Şerif; Zahal, OnurThis study aims to examine distance music education practices in the pandemic period in line with the opinions of pre-school teacher candidates. The study, in which the single case study design, one of the qualitative research approaches, was used, was carried out with 22 preschool teacher candidates studying at the Kafkas University, Turkey. The data were collected through a semi-structured interview form created by the researchers in line with expert opinions. The obtained data were collected under different themes and analyzed with content analysis. The results of the study showed that the acquisitions made by the preschool teacher candidates during distance music education were mainly based on a theoretical foundation. It was found that the greatest practical deficiency occurred in learning a musical instrument.The participants mostly expressed their views on saving time and space as the positive aspects of distance education. On the other hand, negative results were also obtained, such as the inadequacy of mutual communication in the distance education process, the lack of infrastructure in practice, and the limited course time. In future studies, it is recommended to implement synchronized applications, especially for instrument training, by supporting online materials.Öğe Müzik eğitiminde ukulele(Atatürk Üniversitesi, 2021) Gayretli, Şerif; Yılmaz, Hüseyin; Zahal, OnurBilişim dünyasının hızla ilerlediği 21 yy. da eğitim yöntem ve teknikleri dijital dünyaya uygun hale getirilerek yeni boyutlar kazanmıştır. Sınırlılıkların kültürel etkileşim bakımından neredeyse tamamen kalktığı bu dünyadaki önemli değişimlerden biriside müzik eğitiminde gerçekleşmiştir. Etkilerinden biri de müzik eğitimde gerçekleşmiştir. Dünyanın en uzak köşelerinden biri olan Hawaii Adaları'nın, geleneksel çalgısı olan Ukulele, video paylaşım siteleri sayesinde eğitim ve sosyal platformlarda küresel çapta popüler bir çalgı olmuştur. Bu araştırmanın temel amacı, Ukulele çalgısının genel boyutlarını, tarihini, yapısını ve özelliklerini inceleyerek eğitimde kullanım durumunu ortaya koymaktır. Araştırmada nitel yaklaşım esas alınmış, belirlenen konunun temellendirilmesi ve yönlendirilmesi için literatür taraması yapılarak konuyla ilgili bilgiler toplanmıştır. Bu amaçla; Müzik eğitiminde kullanılan blok flüt, melodika, orff çalgıları, piyano ve gitar ile Ukulele karşılaştırılmıştır. Ukulele’nin yapısı bakımında çalım kolaylığı, ulaşılabilirliği ve çok sesli olmasından dolayı, müzik eğitiminde işlevsel bir biçimde kullanılabileceği sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Çok sesli alışverişin simgesel kodları(Sanat ve Dil Araştırmaları Enstitüsü, 2022 Ağustos) Aytekin, BayramBu çalışmada, Akakçe (Karşılaştırmalı alışveriş platformu) müzikli reklam videosunda kullanılan Kızılcıklar oldu mu şarkısının toplumsal düzlemde verdiği kültürel çağrışımlara bir inceleme yapılmıştır. Buna bağlı olarak Akakçe (Karşılaştırmalı alışveriş platformu) reklam videosunda kullanılan TRT THM repertuvarında bulunan ve Edirne yöresine ait Kızılcıklar oldu mu şarkısının ulusal kimliğe, cumhuriyet döneminin kültür devrimine yönelik verilen hatırlatıcı kodlar, şarkının popüler kültürde bilinirliği, marka ismi, markanın kalıcılığını sürdürme ve şarkının tercih edilme nedenleri irdelenmeye çalışılmıştır. Ulusal veya uluslararası şirketlerin pazarlama stratejileri ürün satışını artırmada müziği araç olarak kullanması, müziğin temel bileşenlerinin yeterince öne çıkmamasına neden olmuştur. Bu durum müziğin önde/gözde olma durumunu olumsuz etkilemiştir. Buna bağlı olarak, müziğin kullanılış amacına göre sınıflandırılması ve sanat eseri olup/olmaması üzerinden bir değerlendirme yapılmıştır. Ayrıca, post-modern dönemde kültürel öğelerin teknolojik araçlar ile milyonlarca kişiye ulaşması, hızlı tüketim ve kültürel öğelerin değişimlerine neden olmuştur. Bu değişimler her ne kadar olumsuz olarak görülse de kültürün sürekliliği açısından önemlilik arz etmektedir