Radyo Televizyon ve Sinema Bölümü Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 6 / 6
  • Öğe
    Kötülük kavramının sinemadaki temsilinin felsefi boyutunun Nokta filmi bağlamında değerlendirilmesi
    (2023) Akmeşe, Zuhal
    Kötülük, birçok düşünür tarafından ele alınmış bir kavramdır. Tarihsel süreç içerisinde teologlar, filozoflar, sosyologlar tarafından tartışıldığı gibi sıradan insanlar için de bir tartışma, düşünme ve uğraş konusu olmuştur. Varoluş serüveni içerisinde insanoğlu, kötülüğün kaynağı ve nedenlerini anlama ve anlamlandırma çabasını sürdürmüştür. Bu çaba ve arayış bütün sanat formlarında kendisine yer bulmuştur. Çalışmada, insanoğlunun varoluşundan itibaren üzerinde tartıştığı ve felsefenin de temel tartışma konularından biri olan iyilik ve kötülük ilişkisi odağa alınmıştır. Nokta (Derviş Zaim, 2008) filminde geçmişte işlediği suç yüzünden azap çeken ve çektiği vicdan azabından kurtulmaya çalışan bir adamın hikayesi anlatılmaktadır. Film ana karakterin vicdan muhasebesi üzerinden suç ve ceza ekseninde ilerler. Nokta filminin anlatısı, kötülük bağlamında metinsel analiz tekniğinden yararlanılarak başkarakterin serüveni ekseninde betimsel kişilik analizi yöntemiyle film karakterlerinin eylem ve söylemlerine ışık tutan psikolojik motivasyon ve süreçler çözümlenmiştir. Bu doğrultuda, sinemasal temsil bağlamında filmde iyilik ve kötülüğün teolojik ve felsefi sunumuna dair açıklayıcı bir çerçeve oluşturulmaya çalışılmıştır.
  • Öğe
    Siyasal reklamlarda kullanılan temalara göstergebilimsel bir yaklaşım: 2023 cumhurbaşkanlığı seçiminde Cumhuriyet Halk Partisi’nin “Sana Söz” reklam filminin analizi
    (RumeliYA Yayıncılık, 2023) Sönmez, Mehmet Ferhat; Demir, Zuhal Akmeşe
    Siyasal reklamlar, seçim dönemlerinde yoğunlukla tercih edilen önemli bir siyasal iletişim faaliyeti olup siyasal aktörler tarafından sıklıkla kullanılmaktadır. Seçmen davranışını pekiştirmek ya da değiştirmek için kullanılan siyasal reklamlarda siyasal aktörlerin vaatleri, projeleri ve mesajları kamuoyunun beğenisine sunulmakta; rakiplere yönelik eleştirel söylemler geliştirilmektedir. Bu nedenle siyasal reklamlar, seçim dönemlerinde yoğun bir biçimde kullanılmaktadır. Dijital teknolojilerin ve özellikle sosyal medyanın yaygınlaşmasıyla birlikte yükselen imaj temelli bir dünyada siyasal reklamların önemi daha çok artmıştır çünkü sosyal medya, siyasal aktörlerin daha geniş kitlelere ulaşmasına imkân sağlamış ve seçim dönemlerine bağlı kalmadan siyasal kampanya yürütmeye olanak tanımıştır. Siyasal reklamların, seçmenlerin oy verme tercihlerine etki ettiğini ortaya koyan pek çok bilimsel araştırma bulunmaktadır. Kampanya yürütücüleri tarafından, kamuoyunun beklentileri, istekleri ve öncelikleri göz önüne alınarak hazırlanan temalar; görsel ve dilsel öğelerle süslenerek sunulmaktadır. Bu nedenle siyasal reklamların, hangi temaları ön plana çıkararak seçmenlerin tutum ve davranışlarına etki ettiği sorusu da cevap beklemektedir. Bu çalışma da siyasal reklamlarda kullanılan temaların neler olduğu sorusuna bilimsel bir cevap aramak amacıyla kurgulanmıştır. Bu amaçla, 2023 Cumhurbaşkanlığı seçimlerinde CHP tarafından kullanılan “Sana Söz” isimli reklam kampanyası örneklem olarak belirlenmiş; tematik analiz yöntemi ve göstergebilimsel analiz yöntemi kullanılarak çözümleme yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre rakibe yönelik olumsuz tutumları içeren temalara daha az yer verildiği saptanmıştır.
  • Öğe
    Adaptation of the novel the stranger: A comparative framing analysis of the films Lo Straniero and Yazgı
    (İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi, 2019) Akmeşe, Zuhal
    As in all works of art, cinema derives its origin from life and also reproduceslife’s subjects per its own understanding. Cinema is in interaction with all thebranches of art that existed before it. Among these branches of art, literature isthe one it interacts with the most. This strong relationship between literatureand cinema stems from their ability to explain the topics they deal with in detail.Since both fields of art are nourished by similar dynamics, many works have beenadapted from literature to cinema. The first adaptation from literature to cinemain history is Melies’s movie A Trip to the Moon (1902), which was inspired by JulesVerne and H. G. Wells’s books; this film is followed by many more adaptations,the film A Trip to the Moon has an important place in the history of cinema as itis both the first adaptation and the first example of the science fiction genre.Today, the technique of adapting from literature to cinema is among the methodsused by many directors. This study focuses on the films Lo Straniero (1967) andYazgı (2001), which were adapted for the cinema from Albert Camus’s novel TheStranger (L’Étranger, 1942) by two different directors (Luchino Visconti and ZekiDemirkubuz) in different years. The reason The Stranger was chosen for thisstudy is that is effective all over the world, there are traces of existentialism,and it conveys the depression and alienation experienced by the people of theperiod. For this reason, these two adaptation films were selected for the study.After analyzing Albert Camus’s literary understanding and The Stranger novel, thegeneral story of these two films and the main characters (Meursault in Lo Straniero,Musa in Yazgı) were analyzed by comparative framing analysis. After the analysesit was discovered that, while Luchino Visconti’s movie was a direct adaptation ofthe novel, Zeki Demirkubuz made free adaptation inspired by the novel.
  • Öğe
    Sosyal medya ve çocuk istismarı: İnstagram anneleri örneği
    (Kadın ve Demokrasi Derneği, 2019) Parsa, Alev Fatoş; Akmeşe, Zuhal
    Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ), bir yetişkin tarafından bilerek ya da bil- meyerek yapılan, fiziksel, cinsel, duygusal ve ekonomik boyutları olan, çocuğun fiziksel, psiko-sosyal gelişimini ve sağlığını olumsuz yönde etkileyen davranışların tamamını çocuk istismarı olarak tanımlamak- tadır (Kara, Biçer, Gökalp, 2004: 140). Günümüzde teknolojinin akıl almaz bir hızla gelişmesi ve internet ortamının sosyal hayatın ayrılmaz parçalarından biri haline gelmesiyle birlikte, istismarın birçok boyu- tuyla sosyal medya platformları aracılığıyla gerçekleştiği görülmek- tedir. Instamom olarak literatüre geçen ve instagram anneleri olarak tanımlanan anneler, çocukları için açtıkları instagram hesaplarında çocuklarına ait fotoğrafları paylaşarak, çocukları üzerinden ekono- mik kazanç elde etme yoluna gitmektedirler. Çalışma kapsamında instagram annelerinin kendi çocuklarını ekonomik bir metaya nasıl dönüştürdükleri ve istismar ettikleri instagram profilleri üzerinden incelenmiştir. Bu bağlamda çalışmanın konu ve amacı çerçevesinde amaçlı örneklem oluşturmak üzere takipçi sayıları yüksek olan ins- tagram annelerinin profilleri belirlenmiş ve bu profillerden elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir.
  • Öğe
    Ken Loach Sinemasında ‘Özgürlük Teması’ ve ‘Özgürlük Rüzgârı’ filminin çerçeveleme çözümlemesi
    (İdeal Kent Yayınları, 2020) Akmeşe, Zuhal; Arda, Özlem
    Sinema, her sanatsal üretimde olduğu gibi üretildiği mecra ve koşulların izini taşımaktadır. Kurmacaya da belgesel türde olsun, bu iz ya da diğer bir deyişle belirlenim söz konusudur. Bu çalışmada;dönemin politik atmosferi, halkın savaş nedeniyle yaşadığı sıkıntılar ve savaşın gerçek yüzünü sade vegerçekçi bir biçimde ele alan Ken Loach’un Özgürlük Rüzgârı (The Wind That Shakes The Barley,2006) adlı filmi incelenmektedir. Bu çalışmanın amacı; dünya sinemasında önemli bir isim olarakkabul edilen İngiliz yönetmen Ken Loach (Kenneth Charles Loach)’un sinema anlayışını, sinemaanlayışının önemli dinamiği olan özgürlük vurgusunun betimini ve bu bağlamda yönetmenin 2006yapımı olan Özgürlük Rüzgârı adlı filmini, politik sinema ekseninde incelemektir. Politik sinema,Ken Loach sineması için betimleyici bir kavram olmakla birlikte Loach’un bir nevi bağımsız sinemacıyapısı ve politikayla ilişkiselliği, yeni toplum inşa etme ideali, bu çalışmaya kaynaklık etmektedir.Özgürlük Rüzgârı adlı film, 1916’da İrlanda bağımsızlık savaşı olarak başlamış olan ve 1920’li yıllarda iç savaşa dönüşen İrlanda bağımsızlık mücadelesini konu almaktadır. Film, İrlanda bağımsızlıkmücadelesini iki kardeş (Damien ve Teddy) üzerinden anlatmaktadır. Çalışmada; nitel araştırmayöntemiyle hareket edilmiş olup film, çerçeveleme çözümlemesi ile analize tabi tutulmuştur. Bir dönemfilmi olan Özgürlük Rüzgârı (2006) adlı filmde hikâye örgüsünün; şiddet, güç ve iktidar çerçeveleriekseninde sunulduğu, kurulan çerçevelerle (içeriksel ve görüntü çerçevelemesi) söz konusu dönemingerçekçi bir bakış açısıyla aktarıldığı tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Dijitalleşme sürecinde değişen eğitim pratikleri ve bu değişimin taraflara etkisi
    (Selçuk Üniversitesi, 2022) Elitaş, Serpil Kır; Sönmez, Mehmet Ferhat
    Bu çalışmada, Covid-19 pandemisi ile birlikte eğitim alanında yaşanan dijital dönüşüm süreçlerinin, eğitimcilerin ve ailelerin rollerini nasıl ve ne yönde etkilediği sorusuna cevap aranmak istenmiş; eğitimcilerin ve ailelerin bu süreçte karşılaştıkları problemler ile uzaktan eğitim pratiklerinin beğenilen ve eleştirilen yönlerinin ortaya konulması amaçlamıştır. Bu temel amaç çerçevesinde araştırma, uzaktan eğitim ve eğitim teknolojileri konularında ilköğretim öğrencilerinin ailelerinden daha fazla destek alabileceği hipotezinden hareketle ilköğretimde eğitim gören öğrencilerin velileri ile ilköğretimde hizmet veren öğretmenler ile sınırlandırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, amaçlı örnekleme yöntemleri arasında yer alan ölçüte dayalı örnekleme tekniği dikkate alınarak belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubundaki katılımcıların her biri bir coğrafi bölgede görevli ilköğretim düzeyinde eğitimci ve ilköğretim öğrenci velilerinden oluşmaktadır. Araştırmada, nitel araştırma metodolojisi uygulanmış ve yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Yaşları ve eğitim durumları farklı toplam 7 ilköğretim düzeyinde eğitimci olarak çalışan ve 7 ilköğretim düzeyi öğrenci velisi olmak üzere 14 kişi ile görüşme yapılmıştır.