• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   Dicle
  • Fakülteler
  • Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi
  • Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü
  • Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü makaleler
  • View Item
  •   Dicle
  • Fakülteler
  • Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi
  • Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü
  • Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü makaleler
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Developing a scale for attitudes toward the environment

Thumbnail

View/Open

Makale Dosyası (255.5Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/closedAccess

Date

2005

Author

Maskan, Abdulkadir
Akkuş, Zeki
Demir, Ramazan

Metadata

Show full item record

Citation

Maskan, A., Akkuş, Z. ve Demir, R. (2005). Developing a scale for attitudes toward the environment. Eğitim ve Bilim, 30(137), 89-93.

Abstract

Abstract:The purpose of this study is to develop a valid and reliable Likert- type scale to measure the attitudes of pre-service teachers toward the environment. A 30-item draft attitude scale was applied to 366 pre-service teachers who had attended fundamental physics, chemistry and biology courses (some of them had attended ecology courses) at the Education and Science- Art Faculties at Dicle University during 2002-2003 spring term. To test the validity of the scale and find out its sub-dimensions, a factor analysis was used and five sub-dimensions were found. The first dimension measured anxiety, the second dimension measured enjoyment, the third dimension measured participation, the fourth dimensions measured the importance of the environment and fifth measured the students' interest for environmental education. The Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) value was 0.84 and the Barlett Test value was 1124.6. The reliability Cofficient (Cronbach alpha) for the whole scale was found to be 0.88. The Cronchbach alpha values for the sub- dimensions were 0.74, 0.77, 0.64, 0.66, and 0.53 respectively.
 
Abstract:Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının çevreye ilişkin tutumlarını belirleyen geçerli ve güvenilir Likert tipi bir tutum ölçeği geliştirmektir. 30 maddeden oluşan tutum ölçeği taslağı, 2002-2003 öğretim yılının ikinci yarıyılında Dicle Üniversitesi, Eğitim ve Fen -Edebiyat fakültelerinde öğrenim gören ve temel fizik, temel biyoloji ile temel kimya (bazıları çevre bilimi) derslerini okumuş olan 366 öğretmen adayına uygulanmıştır. Testin geçerliğini belirlemek ve alt boyutlarını bulmak için faktör analizi uygulandı ve beş alt boyut bulundu. Birinci boyut kaygıyı, ikinci boyut hoşlanmayı, üçüncü boyut katılmayı, dördüncü boyut çevre eğitiminin önemini ve beşinci boyut ise çevre eğitimine olan öğrenci ilgisini ölçmektedir. Ölçeğin KMO (Kaiser- Meyer- Olkin) değeri 0,84, Barlett Testi değeri ise 1124,6 olarak bulunmuştur.Ölçeğin bütünü için hesaplanan güvenirlik katsayısı (Cronbach Alpha) değeri 0,88, alt boyutlar için ise sırayla 0,74, 0,77, 0,64, 0,66, 0,53 olarak bulunmuştur.
 

Source

Eğitim ve Bilim

Volume

30

Issue

137

URI

https://app.trdizin.gov.tr/makale/TnpJMk1EWTI
https://hdl.handle.net/11468/9228

Collections

  • Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü makaleler [102]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1329]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Dicle

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Dicle University || OAI-PMH ||

Dicle University, Diyarbakır, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Dicle University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Dicle:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.