''Allah'ın kadın kullarını dövmeyin'' hadisinin değerlendirilmesi
Citation
Tanrıverdi, G. (2021). ''Allah'ın kadın kullarını dövmeyin'' hadisinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dicle Üniversitesi, Diyarbakır.Abstract
Evrensel bir sorun olan “kadına şiddet” ne yazık ki tüm toplumlarda
rastlanılmaktadır. Günümüzde de giderek artan bu sorun maalesef kötü sonuçlarla
bittiğine şahit olmaktayız. İslam dünyasında Hz. Peygamber’in (s.a.v.) siretine
bakıldığında onun hanımlarına karşı sürekli sevgi, şefkat, merhamet ve son derece
nazik davrandığını aynı zamanda Rasulullah (s.a.v.) hiçbir zaman eşlerine karşı
şiddeti uygulamadığını aynı zamanda eşlerini azarladığına dair en ufak bir
davranışına bile rastlanılmadığına şahit olunmuştur. Hadis alanında şimdiye kadar
kadına şiddet uygulanılabilir veya uygulanılamayacağına dair henüz rivayetler
üzerinde bir çalışmanın yapılmadığını tespit edilmiştir. Bu konudan hareketle Kütübi
Tis’â içinde geçen rivayetlerin, sened ve metin tenkidini yapılmak üzere tezimizin
konusu olarak belirlenmiştir. Tezimiz bir giriş ve iki bölümden oluşmaktadır. Giriş
kısmına bakıldığında; konunun amacı, önemi, sınırları ve metodu hakkında bilgi
verildikten sonra İslam öncesi arap toplumundaki kadının değeri ve İslamiyetteki
kadının yeri ve önemi hakkında bilgi verip aynı zamanda onlara karşı uygulanan
şiddet eylemi hakkında çeşitli bilgiler verilmiştir. Birinci bölümde ise rivayetlerin
geçtiği kaynakları tespit edip, bu rivayetlerin isnadlarını cerh ve ta’dil’e tabi tutarak,
isnadların genel olarak sıhhat bakımından sahih olduğunun sonucuna varılmıştır.
İkinci bölüme bakıldığında; hadislerin metin tenkidini yaptıktan sonra sırasıyla; bu
metinleri Kur’an’a, müfessirlerin yorumlarına, şarihlerin bu rivayetler üzerindeki
yorum ve görüşlerine daha sonra ise hadislerin fıkıhtaki olan yansımasına yer
verilmiştir. Sonuç olarak incelenilen bu hadislerin isnadları genel olarak sahih
olduklarını, metin tenkidi açısından değerlendirilen bu konu, kadınların
dövülemeyeceğini ve onların Allah tarafından kullarına verilen bir emanetin
olduğunu hatırlatıp, hanımlarının haklarını korunup gözetilmesi gerektiğinin
neticesine varılmıştır. It is unfortunate that “violence against women”, which has become a
universal problem, is experienced in all societies in the world. We sadly observe that
thegradually increasing problem results in badly. In Islamic world, when looked at
the morale of the messenger of Allah, Prophet Muhammed (P.B.U.H.),it is clearly
witnessed that he always treated his wiveswith affectionate, compassion, mercy and
extreme courtesy; let violence aside, he was never seen tohave the slightest
reprimand to his wives.To our knowledge, it has been established that so far, in the
field of hadiths, no study has been carried out whether violence can be applied to
women. Based on this issue, deed and textual criticism of the narrations in KutubiTis’a
(Nine Books) were determined to be the subject of our thesis. Our thesis
consists of two parts one of which is introduction. When the “introduction” is looked
through, and after information on the purpose and importance, limits and methods of
the study waspresented, various information about the valueof women in pre-Islamic
Arab community was studied, and the place and importance of women in Islam and,
at the same time were investigated, and violence act applied to women was
presented. In the first part, the sources in which the narrations are mentioned were
determined, and then the attributes of these narrations were applied with refutation
and amendment, and it was concluded that they are true hadiths in terms of accuracy.
When the second part was examined, and after the textual criticism of the hadiths
were performed, the commentaries of Qur’an exegetes, the comments and opinions
of commentators on these narrations and then the reflections of these hadiths in
Islamic Jurisprudence were given place, respectively. As a result, it was concluded
that the attributes of the studied hadiths were found to be correct in general, and that
the issue evaluated in terms of textual criticism was determined that the women
should not be hit and that they are the gift of Allah to people and that their rights
should be protected and taken care.