• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   Dicle
  • Enstitüler
  • Fen Bilimleri Enstitüsü
  • Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi
  • View Item
  •   Dicle
  • Enstitüler
  • Fen Bilimleri Enstitüsü
  • Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Investigation of the usability of essential oils as fuel in diesel engines

Thumbnail

View/Open

Makale Dosyası (1.343Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2020

Author

Çılğın, Erdal

Metadata

Show full item record

Citation

Çılğın, E. (2020). Investigation of the usability of essential oils as fuel in diesel engines. Dicle Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(2), 99-114.

Abstract

In this study, the usability of essential oils as fuel additives in internal combustion diesel engines was investigated.Salvia candidissiman was preferred as essential oil raw material due to its oil efficiency.The essential oil of salvia candidissima plant biomass was obtained by hydro distillation method.The essential oil obtained was then converted into biofuel by transesterification reaction.Biofuel is added to diesel fuel at a rate of 10% by volume and is named [SB-10].DF] and [SB-10] fuels were tested in a variable compression ratio diesel engine at fixed 1550 rpm.Results: It showed that the [SB-10] fuel produced 2.46 Nm more torque and 4.29 HP more power than DF fuel. When looking at the combustion data, 4.99% in the pressure values of the fuel [SB-10], 16.72% in gas temperatures, % in the rate of increase in pressure. 22.84 and 2.85% more in cumulative heat release values.
 
Bu çalışmada, uçucu yağların içten yanmalı dizel motorlarında yakıt katkı maddesi olarak kullanılabilirliği araştırılmıştır. Uçucu yağ hammaddesi olarak, yağ verimliliğinden dolayı, salvia candidissimanı tercih edilirmiştir. salvia candidissima bitki biokütlesinin uçucu yağı hidro distilasyon yöntemi ile elde edilmiştir. Elde edilen uçucu yağ daha sonra transesterifikasyon reaksiyonu ile biyoyakıta dönüştürülmüştür. Biyo yakıt, dizel yakıtına hacimsel olarak % 10 oranında ilave edilmiştir ve [SB10] olarak isimlendirilmiştir. DF] ve [SB-10] yakıtları, sabit 1550 devrinde, değişken sıkıştırma oranına sahip bir dizel motorda test edilmiştir. Sonuçlar: [SB-10] yakıtının DF yakıtından 2.46 Nm daha fazla tork, 4.29 HP daha fazla güç ürettiğini göstermiştir. Yanma verilerine bakıldığında [SB-10] yakıtının basınç değerlerinde % 4,99, gaz sıcaklıklarında % 16.72C, basınç artış oranında % 22.84 ve kümülatif ısı salınım değerlerinde ise %2.85 daha fazla oluştuğu belirlenmiştir.
 

Source

Dicle Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi

Volume

9

Issue

2

URI

https://hdl.handle.net/11468/6459
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1311604

Collections

  • Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi [33]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Dicle

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Dicle University || OAI-PMH ||

Dicle University, Diyarbakır, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Dicle University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Dicle:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.