• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   Dicle
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü Makaleler
  • View Item
  •   Dicle
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü Makaleler
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ayaş Rüşdiye Mektebi

Thumbnail

View/Open

Makale Dosyası (1.064Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2020

Author

Cengiz, Abdullah
Karataş, Mehmet

Metadata

Show full item record

Citation

Cengiz, A. ve Karataş, M. (2020). Ayaş Rüşdiye Mektebi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(24), 105-116.

Abstract

Osmanlı Devleti, Tanzimat’la birlikte birçok alanda olduğu gibi eğitimde de yenileşme çabası içerisine girmiştir. Bu doğrultuda, Osmanlı’da medreselerin yanında farklı düzeylerde pek çok modern mektepler açılmaya başlanmıştır. Bu mekteplerin başında rüşdiyeler gelmekte olup, önce İstanbul’da, daha sonra ise Osmanlı vilayetlerinde açılmıştır. Osmanlı’nın diğer birçok vilayet, sancak ve kazalarında olduğu gibi, Ankara Sancağı’na bağlı Ayaş Kazası’nda da rüşdiye mektebi açılmıştır. Bu çalışmada; Ayaş Kazası’nda bulunan rüşdiye mektebinin açılışı, muallim kadrosu, talebe sayısı, mektepte yapılan tamiratlar ayrıntılı olarak incelenmiş ve böylece Ayaş Kazası’nın Osmanlı Dönemi’ndeki modern ortaokul eğitim yapısı ortaya konulmaya çalışılmıştır.
 
The Ottoman Empire, with the Tanzimat, has entered into an effort to renew in education as in many other fields. In this direction, in addition to the madrasas in the Ottoman Empire, many modern schools of different levels began to be opened. At the beginning of these schools, the high schools were first opened in Istanbul and later in the Ottoman provinces. As in many other provinces of the Ottoman Empire, the Sanjak and its districts, the High School was opened in the Ayaş District of the Sanjak of Ankara. In this study; The opening of the high school in Ayaş district, the teacher staff, the number of students, the repairs in the school were examined in detail and thus the modern secondary school education structure of the Ayaş district during the Ottoman period was revealed.
 

Source

Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi

Volume

12

Issue

24

URI

https://hdl.handle.net/11468/5548
http://www.e-dusbed.com/Dusbed/ArchiveIssues/PDF/2a58501d-3f89-ea11-8105-005056b06ff6

Collections

  • Sosyal Bilimler Enstitüsü Makaleler [174]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Dicle

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Dicle University || OAI-PMH ||

Dicle University, Diyarbakır, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Dicle University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Dicle:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.