Üniversite öğrencilerinin sosyal medyada kullandıkları izlenim yönetimi taktiklerinin benlik saygısı ile ilişkisinin incelenmesi

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

2018

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Dicle Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Özet

Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin sosyal medyada kullandıkları izlenim yönetimi taktiklerinin benlik saygısı ile ilişkisinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca kişilerin sosyal medyadaki izlenim oluşturmaya yönelik tutumları da incelenip bu mecralardaki benlik sunumlarına dair çıkarımlar yapılmıştır. Çalışmanın örneklemini Dicle Üniversitesi'nin çeşitli fakültelerinde eğitimlerine devam eden 416 öğrenci (174 erkek, 242 kız) oluşturmuştur. Elde edilen verilerin değerlendirilmesi için SPSS 22.0 istatistik programından yararlanılmıştır. Değerlendirme için tanımlayıcı istatistiksel metotlardan (frekans, yüzde, ortalama, standart sapma) yararlanılmıştır. Ölçekler arası ilişkileri saptamak için Pearson korelasyon analizi ve gruplar arası anlamlı farklılıkların kaynağını bulmak için t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) tekniklerinden faydalanılmıştır. Sonuçlar %95 güven aralığında ve anlamlılık p<0,05 düzeyinde değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda, sosyal medyada kullanılan izlenim yönetimi taktikleri düzeyi ile benlik saygısı düzeyi arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Ayrıca üniversite öğrencilerinin sosyal medyadaki benlik sunumlarını gerçek kimlikleri üzerinden yaptıkları ve bu ortamlarda olumlu izlenimler oluşturmaya ve olumsuz izlenimden kaçınmaya yönelik tutumlar sergiledikleri görülmüştür.

In this study, it is aimed to examine the relation of impression management tactics used by university students in social media to their self-esteem. In addition, the attitudes of the people to make an impression in social media were examined and the conclusions about the self presentations in these circles were made. The sample of the study consisted of 416 students (174 males, 242 females) who continued their education in various faculties of Dicle University. SPSS 22.0 statistical program was used to evaluate the obtained data. Descriptive statistical methods (frequency, percentage, mean, standard deviation) were used for evaluation. Pearson correlation analysis and t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) techniques were used to find out interrelationships between scales and to find the source of significant differences between groups. The results were evaluated at a 95% confidence interval and a significance level of p <0.05. As a result of the research, there was a significant negative correlation between the level of impression management tactics used in social media and the level of self-esteem. It was also seen that university students made self-presentation in social media through their real identities and showed attitudes towards creating positive impressions and avoiding negative impressions in these environments.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Sosyal medya, Benlik saygısı, İzlenim yönetimi taktikleri, Benlik sunumu, Facebook, Social media, Self esteem, Impression management tactics, Self presentation

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye